한국 화교의 정체성 연구
- Alternative Title
- Study on Identity of Korean Huaqiao : The case of Korean Huaqiao in Busan
- Abstract
- 세계 최다규모의 디아스포라집단인 화인들은 동아시아 및 동남아 ASEAN국가를 포함한 세계 곳곳에서 중요한 경제역량으로 그 위상을 발산하고 있는 반면, 한국화교들은 경제적, 사회적으로 위축되어 있고 심지어 제도적 측면에 있어서도 상당한 규제를 받고 있는 실정이다. 게다가 거주국 국적 또는 중국국적을 소유한 여타 국가 화교들과는 달리 한국 화교 대부분은 국적은 대만에, 거주는 한국에, 고향은 중국 대륙에 두고 있다는 특수성이 존재한다. 냉전체제라는 상황적 요인이 작용하면서 한국 화교들은 국가적 단절과 이데올로기적 갈등 속에서 출신국가인 중국과 멀어졌고, 오히려 대만 국적을 취득하고 그들과 밀접한 관계를 유지해왔다. 1992년 한중 수교 이후 중국과의 왕래가 자유로워지면서 화교들의 자기들의 고향인 중국 본토에서 새로운 기회구조를 형성해 나가기 시작하면서 한국화교들은 여타 지역 화교들에 비해 복잡한 정체성 변화과정을 거치게 되었다.
디아스포라적 시각에서 볼때, 한국 화교들은 시대적 상황의 급격한 변화 속에서 특수한 인식과 감각을 공유하면서 거주국의 통제와 억압에 대해 적극적으로 적응, 변화해 왔다. 한국 화교는 ‘한국화(韓國化)된 중국인(中國人)’ 즉, 중국인의 정체성을 어느 정도 유지하고 있으면서 한국에서 거주 또는 영주하고 있다. 그러나 모국의 분단 상황이라는 특수성 때문에 그들의 국가적 정체성은 불분명하다. 또한 한국에로의 귀화현상이 증가하면서 그들의 민족적 정체성 획일화에는 상당한 위험성이 존재한다. 그렇다면, 오늘날 한국화교들의 이러한 ‘다중적 정체성’은 대체로 어떤 양상을 띠고 있는가, 그들의 디아스포라적 성격을 어떻게 규명할 것인가. 연구자는 이러한 문제의식을 갖고 정체성의 일반적 이론을 근거로 부산지역 한국화교들에 대한 설문조사를 통해 이를 분석해 보고자 한다.
연구 방법으로써 본 논문은 문헌자료 분석과 현지 설문 조사를 병행하였다. 본 연구는 중국과 한국정부의 각종 통계자료, 신문보도 자료를 이 연구의 일차 자료가 사용하였다. 또한 한국과 중국의 연구자들의 연구논문과 보고서, 그리고 인터넷자료는 본 연구의 2차 자료가 사용하였다.
설문조사는 부산에 거주한 화교를 대상으로 진행하였다. 한국 화교의 정체성을 파악하기 위하여, 본 논문은 화교의 '사회 인식'과 '민족 특성'에 초점을 맞춰, ‘민족 의식’ ‘소수민족 의식’ ‘중국?대만의 화교정책인식’ ‘국가 인식’ ‘언어’ ‘문화’등 문항을 설정하였다. 본 논문의 표집 이원은 200명이며, 수집된 자료는 SPSS 통계기법을 활용하여 분석되었다. 각 문항에 따른 응답자의 전체적인 반응을 알아보기 위해 평균 백분비(N%)를 산출하였고, 또 각 변인별 차이를 알아보기 위해 교차분석을 진행하였다.
본 논문의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 한국 화교들은 가깝게 지내고 있으며, 이들은 높은 긍지감으로 자지고 있다. 또한 한국 화교는 중화민족으로서의 의식을 강하게 나타내고 있다. 소수민족인식부분에서는 대다수 화교들은 한국인과의 관계가 원만하다는 긍정적인 반응을 하였다. 따라서 대부분 부산 화교는 한국인과 원만하게 지내는 것으로 파악되었다. 그러나 대부분은 부산 화교는 그들의 한국에서의 성공을 비관적으로 생각하고 있으며, 한국에서 낮은 성공 가능성이 한국 정부의 화교정책에서 기인된다고 인식하였다.
둘째, 민족정체성의 민족 특성인 언어, 문화 등의 측면에서는 중화민족으로서의 특성이 강하게 보이고 있으면, 부산 화교는 ‘중국인’으로써 민족문화를 잘 보존하고 있다. 그러나 화교사회가 한국에 오래 정착하게 되면서 화교 3세들은 한국 문화 영향을 많이 받고 있는 것으로 나타났다. 본 논문의 조사 결과에 따르면, 부산 화교들은 문화와 언어 등 민족적 특성에서 중국이나 대만 어느 한편에도 치우치지 않으면, 그들은 자신들만의 특징을 보유하고 있다. 또한 부산 화교들은 한국 사회에 대해 강한 지향성을 보이고 있다.
본 연구의 설문결과 분석에 따르면, 부산 화교와 한국인의 통혼 숫자가 증가하는 추세이다. 부산 화교들은 필요에 따라 한국 국적의 취득도 가능하다고 응답하였다. 화교 젊은 세대는 한국 사회에 동화되면서 차세대에 '중국인'으로서의 정체성이 점차 사라지는 우려도 제기 되고 있다. 오늘날까지 중국의 공향을 방문하는 화교는 대부분 50대 이상의 화교 2세들이다. 3세, 4세 화교들은 한국에서 생활하고 있기 때문에 비교적 강한 '한국성'을 나타내고 있다. 한국 화교들은 점점 ‘한화’의 정체성을 유지하면서 현지사회에 적극적으로 적응하고 있다. 따라서 본 논문은 화교들의 적응유형은 통합형으로 변할 것이라는 추론을 내리고자 한다. 화교들은 점차 거주국의 주류사회에 활발히 참여하면서도 자신들의 고유한 전통과 문화를 유지하게 될 것이다.
Huaqiao (Overseas Chinese) is one of the largest diasporic groups in the world. Huaqiao exercise strong influence on ASEAN economy as well as that in other parts of the world. By contrast, the Huaqiao in Korea are economically and socially subordinate. Unlike other Huaqiao, whose ancestors were from the coastal regionin southern parts of China and who were merged into the host countries due to the course of naturalization, the Korean Huaqiao, among whose population approximately 90% were originally from Shandong Province, obtained Taiwanese nationality. During the period of the Cold War, the Korean Huaqiao severed their relations with China, whilst the Taiwanese government invited Huaqiaos along by promoting an anti-PRC ideological campaign. Yet, the People’s Republic of China(PRC) has been increasing an influence on the Korean Huaqiao, since 1992 when the PRC restored diplomatic relations with Korea. The Korean Huaqiao are eager to enhance their business activities in China’s booming economy and its capitalization.
Moreover, the new policy adopted by the Korean government has encouraged the Korean Huaqiao to integrate into Korean society. They began to identify themselves as “Chinese Korean”, rather than emphasizing their association with their homeland in China. This research is to find out how the Korean Huaqiao present ‘multiple identities’, and how they describe their characteristics as diasporic community. The author analyzes the shifting identity of the Korean Huaqiao in Busan based on a questionnaire survey.
In order to achieve the objective of the research, the thesis uses both written materials and a questionnaire survey, which the author designed and carried out. The literature study includes various statistical data and news information published by both Chinese and Korean governments as primary sources of the analysis. The thesis also includes the analysis of academic papers and Internet materials produced by both Korean and Chinese researchers.
The questionnaire survey focuses on the following six subjects, when investigating the Korean Huaquiao’s social position and ethnic identity: Awareness of huaqiao's national consciousness, sources of their identity as minority group, China/Taiwan’s Huaqiao policy, a social position acknowledged by the Korean government, language, and culture.
The questionnaire was distributed to 200 people in the area of Busan in September 2007. The data are processed and analyzed by using SPSS statistics program, in which statistical methods such as frequency, percentile, and analysis of variances are used. The result shows that the Korean Huaqiao have maintained good relationship among their community members and also are proud of their Chineseness. Most of the Huaqiao population in Busan have integrated into society and maintained good relationship with Koreans. Yet, they remain pessimistic about their success in Korea society. They believe the Korea government does not provide an equal opportunity with foreign residents. The Korean Huaqiao have maintained Chinese language and culture as sources of their ethic identity. However, the third and forth generations of the Korean Huaqiao have been assimilated into Korea society. They are in the process of Koreanization. The thesis presents how the young generation in Busan tend to integrate Korean society more intensively than the previous generations did.
This discussion is supported by the increasing rate of intermarriage between Huaqiao and Korean. The third and forth generations of the Busan Huaqiao may consider to obtain Korea nationality if it was necessary. They begin to absorb their “Koreanness” as parts of their identity. By contrast, many second generation of the Huaqiao hold strong sense of attachment to their hometown in China and reconfirm their Chinese identity by paying a visit to their homeland.
The Korean Huaqiao have been constructing “Chinese-Korean” identity. On the one hand, they maintain Chinese tradition and culture. On the other hand, they attempt to integrate themselves into their host society. The Korea government should acknowledge the existence of the Korean Huaqiao in society and provide them with a support for facilitating their integration into Korean society.
- Author(s)
- 인닝
- Issued Date
- 2008
- Awarded Date
- 2008. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 한국화교 화교 소수민족 디아스포라 정체성 화교정책 Korean Huaqiao overseas Chinese minority diaspora identity Huaqiao policy
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/4262
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001984461
- Alternative Author(s)
- Yin, Ning
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국제지역학과
- Advisor
- 리단
- Table Of Contents
- 제1장 서론 = 1
제1절 연구 필요성과 목적 = 1
제2절 이론적 배경 및 기존 연구 검토 = 3
1. 정체성에 관한 이론적 논의 = 3
2. 선행 연구 검토 = 7
제3절 연구방법 및 구성 = 10
1. 연구방법 = 10
2. 연구구성 = 15
제2장 한국의 화교실태와 화교정책 = 17
제1절 화교의 일반적 고찰 = 17
1. 화교의 의미 = 17
2. 화교의 역사적 발전 = 19
3. 화교의 규모와 지역적 분포 = 21
제2절 한국 화교의 역사적 발전과 분포 = 24
1. 한국 화교의 역사적 발전 = 24
2. 한국 화교의 분포 = 30
제3절 한국의 화교정책 = 31
제3장 한국 화교 정체성의 사회적 인식 = 36
제1절 민족 의식 = 36
1. 한국 화교간의 친밀감 = 36
2. 한국 화교의 긍지감 = 37
3. 연대성에 대한 인식 = 40
제2절 소수 민족 인식 = 41
1. 한국인과의 관계 = 41
2. 타민족과의 결혼 = 43
3. 한국 화교 성공 가능성에 대한 인식 = 44
4. 한국의 화교정책 인식 = 47
제3절 중국·대만의 화교정책 인식 = 49
1. 중국·대만의 관심도 = 49
2. 중국·대만의 지원 = 50
3. 지원 희망 분야 = 50
제4절 국가 인식 = 51
1. 이민 계획 = 51
2. 국적 = 54
제4장 한국 화교 정체성의 민족적 특성 = 66
제1절 언어적 동질성 = 66
제2절 문화적 동질성 = 74
제5장 결론 = 80
참고문헌 = 84
Abstract = 93
부록 = 96
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국제지역학과
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