2010 인구주택총조사 인터넷조사의 성공요인 분석(SWOT분석) 및
- Abstract
- The 2010 Population and Housing Census makes a break away from the existing statistical survey methods which are completely dependent upon personally interviewing respondents. Under the title of economical census it came into action to reduce the census costs with the full-scaled introduction of internet survey. With the census we achieved an amazingly high participant rate of 47.9% in the internet survey and began to get interested in driving forces of higher participation rate from 0.9% in 2005 to 47.9% in 2010.
To this end we examine the history of the statistical survey methods from the existing interviewing method to the recent internet survey and analyze successful factors of the 2010 Population and Housing Census. For this study we propose a SWOT analysis which involves specifying the objective of a business project and identifying the internal and external factors that are favorable and unfavorable to achieve that objective.
Using the data of the 2010 Population and Housing Census, we apply a logistic regression to find important explanatory variables which are relevant to the participation rate in the internet survey. With the consideration of the problems and limitations of the census, we suggest improvements and complements for more advanced internet survey methods on the basis of a management analysis and statistical analysis.
- Author(s)
- 최인수
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 2010 인구주택총조사 인터넷조사 swot분석 로지스틱 회귀분석
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/8790
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965503
- Affiliation
- 부경대학교
- Department
- 대학원 통계학과
- Advisor
- 장대흥
- Table Of Contents
- 목 차
표목차 ⅲ
그림목차 ⅴ
Abstract ⅶ
Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 배경 1
1.2 연구의 범위 및 방법 2
Ⅱ. 인구주택총조사 인터넷조사의 배경 및 결과 4
2.1 인구주택총조사의 연혁 4
2.2 인터넷조사 6
2.2.1 인터넷조사의 개념 6
2.2.2 인터넷 조사방법의 장ㆍ단점 6
2.2.3 인터넷 조사방법의 한계 및 가능성 7
2.2.4 국내의 인터넷 환경 8
2.2.5 국외의 인터넷조사 사례 13
2.3 2010년 인구주택총조사 인터넷조사 조사방법 및 결과 17
2.3.1 인터넷조사 조사방법 17
2.3.2 인터넷조사 조사결과 19
Ⅲ. 인구주택총조사 인터넷조사의 성공요인 분석 26
3.1 SWOT분석의 의의 26
3.1.1 SWOT분석의 정의 26
3.1.2 SWOT분석에 근거한 전략 요인 27
3.2 국내 조사환경의 SWOT분석 29
3.2.1 외부환경의 위협(Threat)요인 29
3.2.2 내부환경의 약점(Weakness)요인 40
3.2.3 외부환경의 기회(Opportunity)요인 43
3.2.4 내부환경의 강점(Strength)요인 46
3.2.5 인구주택총조사의 SWOT 매트릭스 49
Ⅳ. 인구주택총조사 인터넷조사에 대한 자료분석 및 개선 방안 51
4.1 인구주택총조사 인터넷조사 자료 분석 51
4.2 인구주택총조사 인터넷조사 개선 방안 67
Ⅴ. 요약 및 결론 69
참고문헌 71
- Degree
- Master
-
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