The Use of Phonemic Transcription in the Textbook as a Pronunciation Tool.
- Alternative Title
- 영어발음향상을 위한 교과서의 발음기호표기에 관한 연구.
- Abstract
- 본 연구는 한국 영어학습자들이 겪는 영어발음과 철자의 상이함에서 오는 영어습득의 문제점을 IPA(국제음성기호) 즉 발음기호를 교과서에 수록하여 현대교육목표인 실질적인 의사소통능력 그리고 주도적 자기학습능력을 기르는데 목적은 두고 있다. 먼저 IPA와 발음기호가 영어학습에 긍정적인 영향을 준다는 국내/해외논문을 기초로 문헌연구를 실시하였으며 그에 따라 1)현재 한국 중학교에서 사용되고 있는 영어교과서 9종을 조사하여 발음기호표기 확인, 2)중학교 영어교과서 편찬지침을 살펴본 후 각 출판사로 발음기호의 사용현황에 대한 인터뷰, 3)영어학습에 사용되는 사전(종이사전, 휴대폰사전, 온라인사전)을 통한 발음기호의 사용 및 통일성 조사를 실시하였다.
연구결과, 2종을 제외한 대부분의 교과서에서 발음기호를 표시하지 않고 있음을 알 수 있었으며 현, 교과서 편찬지침에서도 발음 그리고 발음기호에 대한 명시가 되어있지 않음을 알 수 있었다. 사전 또한, Jones (RP)영음의 발음표기를 사용하면서 음은 미음으로 적용하는 복합적인 발음기호를 사용하고 있었으며 사전마다 상이한 IPA를 사용하는 통일성이 부족하다는 점도 살펴 볼 수 있었다. 따라서 이러한 결과들에 대한 수정에 있어서 교육과학기술부의 교과서편찬지침의 추가적인 기준 및 영어학습교구에 대한 발음기호의 통일성에 대한 개선책의 중요함이 필요하다고 본다.
- Author(s)
- 김선형
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- Phonemic Transcription
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/8906
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965849
- Alternative Author(s)
- Kim, Sun Hyoung
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 영어영문학과
- Advisor
- John Stonham
- Table Of Contents
- Table of Contents
Chapter 1. Introduction
1.1The Necessity and Purpose of the Study
Chapter 2. Literature Review
2.1 The Role of Phonemic and Phonological Awareness
2.2 Teaching in EFL and ESL Classrooms
2.2.1 The Lack of Awareness of the Importance of
Teaching Pronunciation
2.2.2 Teaching Aptitude
2.2.3 Acquisition Systems
2.2.4 Teaching English in Korea
2.3 The Impact on English Speaking, Pronunciation and
Listening
2.3.1 Acquisition the Correct Pronunciation without
Ambiguous Spelling
2.3.2 Self-Directed Learning
2.3.3 Explicit Instructions
2.3.4 Listening
2.4 The Impact on English Reading and Orthography
2.5 Criticism of IPA
2.6 Limitation of this Literature Review
Chapter 3. Study
3.1 Phonemic Transcription in Public Middle-school
English Texts
3.1.1 Materials
3.1.2 Methodology
3.2 Interview Results from Writers and Publishers
3.2.1 Participants
3.3 Dictionary
3.3.1 Materials
Chapter 4. Results and Discussion
4.1 Phonemic Transcription in the Public Middle-school
English Texts
4.2 Interview with Writers and Publishers
4.3 Dictionary
Chapter 5. Conclusion
References
Appendix
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 영어영문학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.