복합소재 스태빌라이저 링크의 개발에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on development of Stabilizer Link of Composite Material
- Abstract
- A stabilizer is equipment for balancing a vehicle by reducing severe rolling. A stabilizer link connects the stabilizer bar to the lower arm of the suspension. When a vehicle is turning, lateral forces from the tire are transmitted through the stabilizer link into the stabilizer bar. The stabilizer bar will twist, thus add rigidity to the vehicle body.
The stabilizer link was manufactured from metal and composite material of POM and 25% of glass fiber. Tensile strength, compressive strength, wear, fatigue and ball stud separation of the stabilizer link was evaluated and these properties satisfied the standard criteria. Among four types of rod, knurled rod showed the highest strength. We improved the shape of stabilizer link body by reanalysis of injection molding. In analyzing materials property using optical sensing technique of stabilizer link for automobile parts, its has been identified the safety.
- Author(s)
- 우영만
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9009
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965857
- Alternative Author(s)
- Young Man Woo
- Department
- 대학원 기계공학학ㆍ연협동과정
- Advisor
- 남기우
- Table Of Contents
- 1장 서 론 1
1.1 연구 배경 3
1.2 연구 개요 4
1.3 사출의 개요 4
1.3.1 사출성형기의 선정 4
1.3.2 사출 4
1.3.3 노즐구조 5
1.3.4 예비건조 5
1.3.5 실린더 온도 6
1.3.6 체류에 의한 변색 6
1.3.7 금형온도 7
1.3.8 사출압력 7
1.3.9 사출속도 8
1.3.10 스크류 회전수와 배압 9
1.3.11 사출 보압시간 9
1.3.12 냉각시간 10
1.3.13 몰드 디포지트 대책 10
1.4 논문의 구성 15
참고문헌 16
2장 지그 제작과 기계적 특성 평가 19
2.1 서언 20
2.2 하중장치의 설계와 해석 22
2.3 시험편 및 시험방법 26
2.4 결과 및 고찰 27
2.4.1 인장시험 27
2.4.2 압축시험 34
2.4.3 피로시험 39
2.4.4 유한요소해석 46
2.4.4.1 인장하중 10.5 kN 작용 46
2.4.4.2 압축하중 10.5 kN 작용 47
2.4.4.3 피로하중 진폭 ±2.5 kN 작용 48
2.5 결 언 57
참고문헌 58
3장 로드의 형태에 따르는 복합재료 본체와의 기계적 특성 60
3.1 서 언 61
3.2 해석 및 실험방법 62
3.2.1 재료 및 시험편 62
3.2.2 사출성형 조건 64
3.2.3 사출성형 해석 65
3.2.4 실험방법 66
3.3 결과 및 고찰 69
3.3.1 성형해석 69
3.3.2 볼 스터드 빠짐 하중 76
3.3.3 인장강도 76
3.3.4 압축강도 79
3.3.5 유격측정 81
3.3.6 피로수명 83
3.4 결 언 86
참고문헌 87
4장 피로 하중을 받는 연결부의 광센서에 의한 성능 평가 90
4.1 서 론 91
4.2 재료 및 실험방법 92
4.2.1 재료 및 시험편 92
4.2.2 사출성형 조건 94
4.2.3 실험방법 95
4.3 결과 및 고찰 100
4.3.1 인장강도 100
4.3.2 유격 104
4.3.3 내구성 평가 105
4.4 결 언 113
참고문헌 114
5 장 결론 116
감사의 글 119
- Degree
- Doctor
-
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- 대학원 > 기계공학학연협동과정
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