PUKYONG

스토리텔링과 파닉스 중심의 영어 학습이 어휘력 및 흥미도에 미치는 영향

Metadata Downloads
Alternative Title
Which is more effective on Children's Vocabulary and Interest? Storytelling and Phonics
Abstract
The purpose of this study is to show through questionnaires that storytelling English teaching can arouse children's vocabulary and interest more than phonics English teaching and conversation English teaching.The results of this study could be summarized as follows.First, vocabulary test results show that children who were taught through storytelling got a higher 1.23 scores than the children who were taught by phonics. Furthermore, children who were taught through storytelling got a higher 1.20 scores than the children who were taught by conversation.Second, through questionnaires about interest in English, this study showed that storytelling English Teaching led to an increased interest in English. In short, even though there are some limitations, the method in which storytelling English teaching is utilized is highly effective for children's vocabulary, attitude toward learning and their interest in English.
Author(s)
구현주
Issued Date
2012
Awarded Date
2012. 2
Type
Dissertation
Keyword
스토리텔링과 파닉스
Publisher
부경대학교 일반대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9048
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965795
Alternative Author(s)
Gu, Hyeon Ju
Affiliation
부경대학교
Department
대학원 영어영문학과
Advisor
배재덕
Table Of Contents
제 1장 서론 1
1.1 연구의 필요성과 목적 1
1.2 연구과제 및 제한점 3
제 2장 이론적 배경 4
2.1 스토리텔링의 영어 학습 4
2.2 파닉스 영어 학습과 영어회화 중심의 학습 5
2.3 영어 학습이 유아의 어휘력과 흥미도에 미치는 영향 7
제 3장 연구 방법 10
3.1 연구 참여자 10
3.2 스토리텔링 수업 지도 진행 과정 및 연구 도구 11
3.3 자료 수집 절차 및 자료 분석 방법 22
제 4장 결과 및 논의 23
4.1 어휘력에 미치는 영향 23
4.1.1 상급반에 미치는 영향 24
4.1.2 중급반에 미치는 영향 24
4.1.3 하급반에 미치는 영향 25
4.2 흥미도에 미치는 영향 25
4.2.1 상급반에 미치는 영향 28
4.2.2 중급반에 미치는 영향 30
4.2.3 하급반에 미치는 영향 33
제 5장 결론 및 제언 37
참고문헌 39
부록1 41
부록2 42
Degree
Master
Appears in Collections:
대학원 > 영어영문학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.