우리나라 항만공사 조직구성원들의 통합의도에 관한 연구
- Alternative Title
- An Empirical Study on the Integration Intention of Port Authority Members in Korea
- Abstract
- Abstract
In order to solve the current problems and inefficiencies within the Port Authorities (PA) in Korea, this study introduces the concept of the integration of PA and analyses the intention of integration. This study is based on analysing the surveys participated by the members of PA. The surveys consist of six main factors which could influence the intention of integration of PA; contribution, autonomy, strategic factor, financial factor, marketing factor and environmental factor.
The findings from the analyses are as follows:
First, the contribution factor to the improvement of nation’s logistics and strengthening the local economy has no significance when considering the intention of integration of PA.
Second, the strategic factor is significant when considering the intention of integration of PA.
Third, the financial factor has little significance when considering the intention of integration of PA.
Fourth, the marketing factor has little significance when considering the intention of integration of PA.
Fifth, the environmental factor is significant when considering the intention of integration of PA.
Sixth, having considered PA and its members as a moderating variable, the above findings remain true.
The two main implications from this study can be categorised as follows. First, this study identifies the structural problems such as regional self-centredness of PA, obscurity of organisations’ roles and their rights, limitations on diversification of business and restrictions within PA. Second, this study extensively discusses the option of improving the inefficiency whilst maintaining the current system or to switch to the integration of PA.
In addition, it has been found that individual PA recognise the little need for integration. Since the results show that the strategic, financial, marketing and environmental factors would cause both significant and little significant impacts, it would be too haste to decide on a conclusion. However, it is possible to say that the rapid integration of PA can neither improve the efficiency nor improve the characteristics of each region. Therefore, the significance of integration of PA must be further discussed from many different perspectives.
The results of this research will serve as a basic literature for further studies on the integration of PA in Korea. Moreover, the problems that have been identified and analysed in this study will contribute to establishing the strategy for further development of PA in Korea.
- Author(s)
- 송영수
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 항만공사 통합의도
- Publisher
- 부경대학교 대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9094
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965893
- Alternative Author(s)
- Song, Young Soo
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 하명신
- Table Of Contents
- 표 차례 vi
그림 차례 vii
Abstract viii
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 방법 및 체계 7
Ⅱ. 항만관리제도 및 통합에 대한 이론적 고찰 10
1. 항만관리의 개념 10
1) 항만의 공용 10
2) 항만의 보전 11
3) 항만질서의 유지 11
4) 항만이용의 증진 12
2. 현대적 항만관리의 필요성 12
1) 경제적 측면 12
2) 기술적 측면 15
3) 사회․환경적 측면 16
3. 항만관리의 주요 형태 17
1) 항만의 소유와 관리 형태에 따른 분류 17
2) 항만의 관리자 형태에 따른 분류 21
4. 항만관리의 민영화 23
1) 항만 민영화의 주요 요인 23
2) 민영화의 형태 24
5. 포트 오소리티 제도 28
1) 포트 오소리티의 개념 28
2) 포트 오소리티의 도입배경과 특징 30
6. 항만관리제도의 통합에 관한 이론적 고찰 35
1) 통합의 개념 및 정의 35
2) 항만산업에서 통합에 관한 선행연구 45
Ⅲ. 우리나라의 항만공사제도 50
1. 우리나라 항만공사제의 의의 50
2. 우리나라 항만공사제의 특징 51
3. 우리나라 항만공사 현황 51
1) 항만공사 추진 경위 52
2) 사업범위 53
3) 항만공사 현황 53
4. 우리나라 항만공사제도의 문제점 60
1) 지역이기주의에 편승 60
2) 항만 관련기관과의 불명확한 권한과 역할 61
3) 사업다각화의 제한 62
4) 항만위원회의 전문성 미흡 63
5) 항만자치의 제한 64
Ⅳ. 연구모형 및 가설의 설정 66
1. 연구모형 66
2. 연구가설의 설정 67
1) 항만공사 설립목적에 따른 가설의 설정 67
2) 조직차원에 따른 가설의 설정 68
3. 변수의 조작적 정의와 측정도구의 개발 73
1) 설립목적 변수 74
2) 조직차원 변수 74
3) 통합의도 변수 75
4. 조사대상자의 선정 및 분석방법 76
1) 조사대상의 선정 및 자료수집 76
2) 분석방법 77
Ⅴ. 실증분석 79
1. 조사대상자의 일반적 특성 79
2. 각 항만공사별 잠재요인에 대한 기술통계 분석 82
3. 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 84
4. 가설검증 결과 및 논의 88
1) 가설의 검증 88
2) 조절효과의 검증 90
Ⅵ. 결론 95
1. 연구결과의 요약 95
2. 연구의 시사점 98
3. 연구의 한계 및 향후 연구방향 100
참고문헌 102
부록(설문지) 109
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- Doctor
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