제7차 및 2009개정교육과정에 따른 지구과학Ⅰ, 지구과학Ⅱ 교과서 천문 단원 비교 분석
- Alternative Title
- The comparative analysis of Astronomy unit of earth scienceⅠ,Ⅱ text book according to 7th and 2009 revision curriculum
- Abstract
- In this study, comparative analysis of three elements that Earth ScienceⅠ,Ⅱ for the configuration of the astronomy unit and quantity(scope aspect), content elements, learning objectives according to the seventh curriculum and the 2009 revision of the curriculum. The results of this analysis are as in the following. First, in contents order, Earth ScienceⅠ,Ⅱ strongly tendency in character of subject sequence similarly the seventh curriculum. Earth ScienceⅠ,Ⅱ astronomy unit number of classes 3times increase respectively, through such a change of scope within textbook how much has been raised for learning contents can be seen indirectly. Second, Increasing the quantity of astronomy content elements of Earth ScienceⅠ,Ⅱ. therefore the 2009 revision of the curriculum compare to the seventh curriculum revealed a tendency to upgrade teaching contents level. but in Earth ScienceⅠ,Ⅱ content dose not repeatedly between each subject. Third, aim of earth scienceⅠlesson is included directly or indirectly almost the earth system education's seven aim presented by PLESE and aim of earth scienceⅡlesson is almost classified objective3 on the surface. For astronomy unit is aimed mostly in the cognitive area due to the temporal and spatial constraints. However, through these learning objectives measure the current level of current technology development and lead technology development in the future. Therefore, this can communicate objective 6 and 7 to learner implicitly.
- Author(s)
- 이선화
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 지구과학
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9141
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965868
- Alternative Author(s)
- Lee, Seon Hwa
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 지구과학교육전공
- Advisor
- 정형빈
- Table Of Contents
- Abstract ⅳ
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 제한점 5
II. 이론적 배경 6
1. 교과서의 성격과 발전 방향 6
가. 교과서의 성격 6
나. 교과서의 성격 8
2. 2009개정 과학과 교육과정 개정(2009고시, 2011~2013적용) 11
가. 2009 개정 교육과정의 지구과학 I 11
나. 2009 개정 교육과정의 지구과학 II 13
3. 교과 조직 원리 15
가. 스코프 15
나. 계열성 16
다. 수직적 연계성 17
라. 통합성 17
III. 연구대상 및 내용 19
1. 연구대상 19
2. 연구내용 20
IV. 연구결과 21
1. 구성내용 순서와 구성내용의 분량 21
가. 지구과학 I 분석 22
나. 지구과학 II 분석 27
2. 천문학 단원의 내용요소 비교 32
가. 지구과학 I 내용요소 비교 32
나. 지구과학 II 내용요소 비교 38
3. 천문학 단원목표 분류 41
가. 지구과학 I 단원목표 분류 42
나. 지구과학 II 단원목표 분류 45
V. 요약 및 결론 49
참고 문헌 52
[부록] 학교급별 교과(군) 구성 55
감사의 글 56
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 지구과학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.