중국정치체제개혁에서의 민주집중제 역할
- Abstract
- 많은 사회주의 체제들이 붕괴하는 가운데에도 중국은 사회주의 국가로서 여전히 건재하다. 뿐만 아니라 G2 국가로서 국제 사회에서 없어서는 안 될 존재가 되었다. 또한 중국의 경제발전과 더불어 중국 정치체제 개혁을 통하여 사회주의 국가로서의 위상을 과시하고 있다.
중국의 민주집중제는 중국공산당의 조직 원리이자 국가제도의 조직 원리로 규정되어 실현되고 있다. 또한 민주집중제는 당내민주의 실현도구이자 중국 정책 결정에 수단이 되고 있다.
민주집중제는 ‘민주’와 ‘집중’이 변증법적 관계로 이루어져있다. 여기에서 말하는 ‘민주’는 영도권이 하의상달 방식인 선거를 통하여 생겨난다. 그리고 중요한 문제를 결정할 때 소수가 다수에 복종하는 원칙을 엄격하게 적용하여 결정하고 선거인은 지도자를 탄핵할 권리가 있다는 것을 나타낸다. 또한 ‘집중’은 광범위한 군중이 민주권리를 누리는 과정에서, 자유롭게 발표하면서 분산된 의견을 모으고, 제시된 문제와 각 주장들을 소수가 다수에 복종하는 원칙을 적용하여 통일된 의견, 통일된 주장, 통일된 의지, 통일된 행동을 하게 해주는 개념이다.
민주집중제는 1905년 러시아 혁명이후 사회주의 당 조직 원리로 사용되기 시작하였다. 민주집중제의 이념은 공산당이 탄생할 때부터 그 조직구조에 고유한 이념으로 자리잡았다. 소수는 다수의 의지에, 부분은 전체에 복종해야만 하는 조직체제를 형성하였다.
1921년 7월 중국공산당 성립은 마르크스 레닌주의에 기초하여 민주집중제 이론을 형성, 발전시키게 되었다. 민주집중제 이론이 형성되고 발전되어가는 과정에도 시련은 있었다. 1957년 이후 특히 문화대혁명 시기에는 민주집중제 이론이 크게 훼손되었다. 문화대혁명이 종결 된 후 덩샤오핑(鄧小平)은 중국공산당 당의 건설과 정권건설의 경험을 바탕으로 중국 특색의 사회주의를 건설하며 민주집중제의 이론을 발전시켰다.
민주집중제는 특히 정책결정 과정에서 그 특징이 두드러진다. 중국의 정책 결정은 민주집중제의 민주적 정책 결정 원리에 따라 교섭, 타협 협의를 이끌어 내기 위하여 조직들을 활성화 시켰다. 이것은 각 조직 간의 이해를 조정하며 정책에 대한 합의를 이끌어 내었다.
중국의 정치개혁은 산당 지배체제의 유지를 위해 추진되었고 경제발전을 위하고 개혁개방의 심화로 사회 이익이 다원화되고 보편화되기 시작하여 중국 국민들의 민주에 대한 기대와 요구가 정치체제 개혁에 영향을 미치는 변수로 작용하였다. 이에 민주집중제 원칙에 의거하여 공산당 지배체제를 유지하면서도 국민의 민주에 대한 기대에 부응할 수 있는 역할을 하게 되었다.
당내민주를 실현할 수 있는 핵심은 민주집중제를 완전하게 실현시키는 데에 있다. 당내민주는 민주집중제에서 유래한 것이기 때문이다. 당내민주는 민주집중제의 기본원칙에 의거하여 당의 조직과 체제 그리고 과정에 대해 민주적 제도규정을 실시하는 과정으로 이해될 수 있다. 당내민주는 민주집중제를 기초와 전제로 실현하고 유지한다. 즉 민주집중제는 당내민주 건설과 발전에 근간이 된다고 할 수 있다. 당내민주와 중국공산당 민주집중제를 따로 생각을 하면 두 가지 모두 실현 할 수 없다. 집단지도체제 역시 운용 방식이 민주집중제의 주요 내용이다. 집단지도체제에는 집중의 원칙이 기반이 되고 있다. 최근에는 민주가 좀 더 강조가 되어 집단지도체제의 원칙에 따라 어떠한 개인지도자도 주요 안건에 대해 단독으로 정책결정을 내릴 수가 없으며 오직 집단만이 그러한 결정을 내릴 수 있다고 강조한다. 집단지도체제가 정착되고 실현되는데 민주집중제가 집단지도체제의 운영 기제의 역할을 한 것을 알 수 있다.
중국은 상향식 주도권에 관심을 기울이고 중앙의 의사 결정 기구를 권력의 최상층에 두고 있다. 이러한 형태에서 민주집중제가 과거와는 달리 ‘민주’를 바탕으로 확대하며 ‘집중’적인 집행을 한다. 중국은 수직적 구조에서 어떤 결정을 책임지는 주체가 개인이 아니라 지도부라는 집단이기 때문에 각 개인이 받는 압력은 줄어들면서 의사 결정 과정에 보통 사람들의 의견이 점점 더 많이 반영되고 있다.
중국이 말하는 사회주의 민주를 실현하기 위해서는 민주집중제에서 민주가 더 강조되어야 하고 활용되어야 한다. 민주집중제의 민주가 강조되지 않는다면 중국이 말하는 중국식 모델, 중국식 민주주의 실현은 불가능 할 것이다.
Despite the demise of many socialist countries, China has boasted its strong foothold as a socialist nation. In addition, the country has evolved into a strong power as one of G2 so that became a must-have to the international society. It has exercised its status as a socialist nation through the economic development and political reform.
Democratic centralism of China has defined and realized as the organizational principle of government regime and Chinese Communist Party. The notion is also used as a tool for execution of party democracy and policy decision-making.
Democratic centralism is composed of dialectical relations of ‘democracy’ and ‘centralism’. The ‘democracy’ is caused by elections where a leading power is top-down; major issues are decided by absolute principle of majority; and electorates have a right to impeach their leader. Meanwhile, the ‘centralism’ is a notion for standard opinion, claims, will and behaviors with application of the majority rule to suggested and collected issues and claims in the course of free presentation and democratic rights enjoyment of the mass public.
Democratic centralism started to be used as an organizational principle of socialist party after Russian Revolution in 1905 and became a unique ideology of the organizational structure from the inauguration of the Communist Party while generating an organizational scheme in which minority should follow the will of majority and part should obey the whole.
In July, 192, foundation of Chinese Communist Party formed and developed Democratic centralism based on Marxism and Leinism. In the course of formation and development of Democratic centralism theory, there have been some difficulties. In particular, the theory of Democratic centralism was substantially deteriorated during the Great Cultural Revolution since 1957. After completion of the revolution, Deng Xiaoping developed a unique socialism of China based on his experience on foundation of Chinese Communist Party and the government so that opened the door for theoretical development of Democratic centralism.
Democratic centralism has its unique points in the process of policy making which activates organizations to ensure negotiation, discussion and agreement in line with democratic decision making principles of Democratic centralism.
The political reform of China was pursued to sustain the power scheme of the Communist Party and upon diversification and generalization of social benefits as a result of strengthened reform and opening, expectation and demand of the Chinese people for democracy played as a variable to the political reform. In such circumstance, the political reform ensured sustainability of the governing system of the Communist Party based on Democratic centralism and satisfaction of democracy demand of the people.
The core of execution of intra-party democracy lies in the full realization of Democratic centralism since the intra-party democracy was generated from Democratic centralism. The intra-party democracy is a kind of process to execute democratic regime regulations to the organization, scheme and process of the Party based on basic principles of Democratic centralism and it realize and sustain Democratic centralism as basic and principle of itself. In other words, Democratic centralism is the foundation for development and advancement of intra-party democracy. The separation of the intraparty democracy from Democratic centralism of Chinese Communist Party cannot ensure the realization of both of them. The operational methods of collective leadership system based on centralization principle are in line with major contents of Democratic centralism. In the system, the democratic aspect has recently emphasized so that in accordance with principles of a collective leadership system, any individual leader cannot make an arbitrary decision; but only a collective group can make such decision on major issues. It suggests the operational role of Democratic centralism for the settlement and realization of the system.
China has been interested in the bottom-up leadership and the central decision making body locates at the top tier of power. Unlike the past, Democratic centralism has played a role of expansion based on ‘democracy’ and ‘centralized’ execution in such conditions. In the vertical structure, a responsible body of any decision is not an individual but a group so that the pressure to individuals has decreased and opinions of the general public are more reflected to decision making process.
To realize the social democracy of China, democracy should be more emphasized and utilized in Democratic centralism. Otherwise, it is not impossible to realize Chinese model or Chinese democracy.
- Author(s)
- 김인혜
- Issued Date
- 2012
- Awarded Date
- 2012. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 민주집중제
- Publisher
- 부경대학교 국제대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9152
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965922
- Department
- 국제대학원 중국학과
- Advisor
- 리단
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 1
2. 기존 연구의 검토 3
3. 연구의 방법 및 구성 5
Ⅱ. 민주집중제 이론의 발전과정 7
1. 민주집중제의 ‘민주’와‘집중’의 개념 7
2. 민주집중제의 출현 10
3. 민주집중제의 특징 13
Ⅲ. 중국 민주집중제 이론의 발전과 실천 17
1. 중국공산당 민주집중제 이론의 형성과 성숙 17
2. 중국공산당 민주집중제 기본원칙 39
3. 중국 민주집중제의 실천 47
Ⅳ. 중국 정치체제개혁과 민주집중제 52
1. 중국의 정치체제개혁 52
2. 민주집중제의 적용 64
Ⅴ. 결론 74
참고문헌 77
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 글로벌정책대학원 > 중국학과
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.