PUKYONG

2007 개정 고등학교 [국어]교과서 문법 영역 단원 연구

Metadata Downloads
Abstract
요즘 청소년들의󰡐인터넷 통신 언어󰡑사용이 증가되면서 인터넷 상에서 뿐만 아니라, 실제 의사소통 상황에서도 무분별하게󰡐비규범적 언어󰡑를 사용하고 있어 문제다. 이러한 상황에서 이와 관련한󰡒국어 문법󰡓교육의 역할이 중요하지만, 우리나라 교육에서 이 영역이 차지하는 비중은 점차 약화되어 가고 있다.
국어 교육에서 문법 영역을 담당하는 교과서는 제7차 교육과정 일반 선택과목인『국어생활』과 심화 선택 과목인『문법』이 있다. 하지만 이 두 교과는 대학수학능력시험에서 출제 비중이 적고, 문법은 딱딱하고 지루한 과목이라는 점, 학습하지 않아도 의사소통에 전혀 지장이 없다는 점 등으로 선택률이 낮다. 그리고 「문법」은 2009개정 교육과정이 2012년에 적용이 되면서 「독서와 문법Ⅰ․Ⅱ」로 개편되며, 「국어 생활」은 사라진다. 그렇기 때문에 필자는 문법 영역은 이 두 교과를 통해 학습하는 것은 불가능하다고 보고, 『국어』교과서의 문법 영역 단원을 학습하는 것이 더 적절하다고 생각하였다. 그리하여 본 연구의 대상을 고등학교 『국어』(상)․(하)로 선정하였다.
이 교과서를 본 연구의 대상으로 삼은 이유는 고등학교 1학년 학생 모두가 공통으로 학습하는 마지막 교과서이기 때문이다. 그리고 우리나라 사람들은 고등학교 교육과정에서 국어 문법을 학습하지 않으면, 성인이 된 후 자발적으로 학습하는 사람이 거의 없기 때문에 고등학교 『국어』교과서의 역할이 가장 중요하다고 생각하였다. 고등학교 『국어』교과서의 경우, 제7차 개정 교육과정 교과서가 2011년부터 검인정으로 총 16종이 출판되었다. 그래서 본 연구에서는 부산 지역에서 가장 채택률이 높은󰡐(주)창비 (문영진 외)’ 의 「국어」(상)․(하) 교과서󰡑를 분석하고자 한다.
이렇게 문법 영역이 학생들에게 실질적으로 언어생활에 도움을 줄 수 있기 위해서는 필자는󰡒통합적 문법 교육󰡓을 해야 한다고 보았다. 국어 문법 교육에서 '통합'의 의미는 미시적 관점과 거시적 관점으로 나누어 설명할 수 있는데, 전자는 문법 영역을 구성하고 있는 음운론, 형태론, 통사론, 의미론, 화용론 등을 함께 구성하는 것이다. 후자는 문법 영역을 국어과의 다른 영역(듣기, 말하기, 읽기, 쓰기, 문학)과 함께 구성하는 것이다.
본 연구에서는󰡒통합󰡓을󰡐거시적 관점󰡑에서 국어과 언어 사용 기능 영역(듣기, 말하기, 읽기, 쓰기)과 함께 구성하는 것으로 보았다. 일반적으로 언어 사용 기능 영역은 실제 의사소통 상황에서 복합적으로 일어나기 때문에 통합하여 학습해야 한다는󰡐총체적 언어학습󰡑을 주장한다. 필자도 이에 동의하면서 더 정확하고 세련된 언어생활을 하기 위해서는 문법 지식 학습이 바탕이 되어야 하고, 문법 영역을 언어 사용 기능 영역과 통합하여 학습한다면 그 효과가 더 클 것이라 생각하였다.
그리하여 연구 대상인󰡐(주)창비 (문영진 외)’ 의 「국어」(상)․(하) 교과서󰡑의 문법 영역 단원을 통합의 관점에서 교육과정, 학습제재, 학습활동, 통합활동, 네 가지 요소로 문제점을 분석하였다.󰡐(주)창비 (문영진 외)’ 의 「국어」(상)․(하) 교과서󰡑는 제7차 개정 교육과정이 적용되어 2011년부터 사용하는 교과서이다. 제7차 개정 국어과 교육과정과 본고에서 분석하는 교과서의 장점으로도󰡐통합󰡑을 지적하고, 그 필요성에 대해 인식하고 있지만, 실제 교과서 구성에는 문제가 있다.
교육과정 측면에서는,󰡐(주)창비 (문영진 외)’ 의 「국어」(상)․(하) 교과서󰡑의 문법 영역 단원은 총 3개의 단원으로, 2개의 단원은 문법 영역만으로 독자구성 되었고, 한 개의 단원만 문학 영역과 통합되어 있었다. 통합된 단원이 있었지만, 언어 사용 기능 영역과 통합된 단원이 아니었기 때문에, 이 교과서의 문법 영역은 통합 구성을 하지 않았다. 그렇기때문에 문법 지식에 대한 이해가 주를 이루는 단원 구성일 수 밖에 없었다. 또한 교육과정에서󰡐문장 문법(통사론)󰡑과 관련한 내용은 빠져 있었는데, 이는 말하기, 쓰기와 밀접한 관련이 있는 것으로 이에 대한 내용을 학습해야 학생들의 언어 사용 능력 향상에 실질적으로 도움을 줄 수 있기 때문이다.
다음으로 교과서의 제재 선정은 그 단원의 목표, 통합된 영역과 밀접한 관련을 맺는다. 그렇기 때문에 제재는 단원에서 학습하고자 하는 문법 지식을 실제 언어생활에 적용할 수 있는 형태의 글이어야 하고, 학습자의 호기심을 유발하고, 학습자의 현재 상황과 관련있는 내용이어야 한다. 하지만 이 교과서의 경우, 신경숙의 『외딴방』을 제외하고는 설명문, 논설문 형태의 글을 제시하여 단편적인 지식 위주로 수업이 진행될 가능성이 높았고, 학습자의 흥미를 이끌어 낼 수 있는 제재가 아니었다. 또한 학습활동과 통합활동도 단원의 구성이 문법 영역만으로 독자 구성이 되었기 때문에, 지식을 이해하는 정도에 그치는 것들이 대부분이었다.
이러한 문제점들은 문법 영역 단원을 구성할 때, 언어 사용 기능 영역과 통합 구성을 하지 않고, 독자적 구성을 하였기 때문에 나타나는 것이었다. 이러한 형태의 학습은 학습자들에게 학습한 지식을 실제 언어생활에 전이하여 사용하는 데 어려움을 주기 때문에 언어 사용 능력을 향상하기에는 어려움이 있다.
필자는 이러한 문제점을 바탕으로 교과서의 단원을 재구성하였다. 교과서의 문제점 중에서 󰡐문장 문법󰡑에 대한 내용이 빠진 부분이 가장 큰 문제로 인식하고, 이를 해결할 수 있는 방향으로 단원을 재구성하였다. 그리하여 2007 개정 고등학교 국어과 교육과정 [문법 3]성취기준과 [쓰기 3]성취기준으로 통합 구성하고,󰡒통합 활동󰡓을 제시하였다. 이 때 󰡒통합 활동󰡓을 제시한 것은 대단원의 통합구성을 가장 잘 나타낼 수 있는 교과서의 구성 요소라 생각했기 때문이다.
본고에서는 문법 영역이 학습자의 실제 언어생활을 더 고차원적이고, 바르게 하기 위해서는 꼭 필요한 것으로 인식하고, 그 방법을 언어 사용 기능 영역과의󰡒통합󰡓하는데서 찾았다.
With the increased use of󰡐Internet communication language󰡑of teenagers these days, the problem is that they use ’non-normative language' thoughtlessly on the Internet as well as real communication situations. In this situation, though the role of “Korean grammar” education related to this is important, the importance that this account for in Korean education is becoming increasingly weakened.
However, textbooks responsible for grammar area in Korean education are 『Korean life』, a general elective of 7th curriculum and 『Grammar』, a deepened elective. These two subjects are not frequently taken in the College Scholastic Ability Test and not frequently selected because students think that grammar is a hard and boring subject and there is no problem in communication even though not learning it. And as 2009 revised curriculum is applied to 2012, 「grammar」will be reorganized into 「Reading and grammarⅠ․Ⅱ」and 「Korean life」will be gone. That's why the author considered that it is impossible to learn grammar area through those two subjects and thought it is more appropriate to learn grammar area lesson of a『Korean』textbook. Therefore, this study selected high school 『Korean』(1st)․(2nd) as the target.
This reason why this textbook became the target is that this is the last textbook all junior high school students learn in common. And since few Koreans study Korean grammar voluntarily after they become adults unless they learn Korean grammar in high school curriculum, it was thought that the role of a『Korean』textbook is the most important. In case of high school 『Korean』textbooks, a total of 16 kinds of 7th revised curriculum textbooks were published by official approval from 2011. Therefore, this study attempted to analyze 「Korean」(1st)․(2nd) textbook of Changbi Co. Ltd., (Youngjin Moon et al.) the most frequently selected in Busan area..
In order for grammar area to be able to substantially help language life of students like this, the author thought that "integrated grammar education" should be conducted. In Korean grammar education, the meaning of 'integration' can be described by dividing them into Micro-perspective point of view and macro-perspective point of view and the former composes phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics etc. all together composing grammar area.
The latter composes grammar area along with other areas of Korean department (listening, speaking, reading, writing, literature).
This study regarded "integration" as composing with Korean department language use function area (listening, speaking, reading, writing) in macro-perspective point of view. In general, since language use function area complexly occurs in real communication situations, ‘Whole language’ is insisted that learning should be performed in an integrated way. The author agreed to this and thought that grammar knowledge learning should be based for more precise and sophisticated language life and the effect would be greater if grammar area was integrated with and learned with language use function area.
So the problems of grammar area lesson of 「Korean」(1st)․(2nd) textbook of Changbi Co. Ltd., (Youngjin Moon et al.), the research target were analyzed by four elements such as curriculum, learning materials, learning activities, integration activities in terms of integration.「Korean」(1st)․(2nd) textbook of Changbi Co. Ltd., (Youngjin Moon et al.) is a textbook used from 2011 by the application of the 7th revised curriculum As an advantage of a textbook analyzed in this thesis and 7th revised Korean curriculum, ‘integration’ is pointed out and the necessity is recognized but there is a problem in actual textbook composition.
In terms of curriculum, grammar area lesson of 「Korean」(1st)․(2nd) textbook of Changbi Co. Ltd., (Youngjin Moon et al.) consisted of a total of 3 lessons and 2 lessons were composed of only grammar area independently and only one lesson was integrated with literature area.
Though there was an integrated lesson, since it was not a lesson integrated with language use function area, the grammar area of this textbook did not make integrated composition. That is why a lesson has no choice but to be composed focusing on understanding on grammar knowledge. Also, the information related to ‘sentence grammar (syntax)’ was missing in curriculum and this is closely related to speaking, writing because it can substantially help to improve students’ language use ability when learning about this.
Next, material selection of textbooks is closely related to the objective of the lesson, integrated area. So, the material should be writing that can apply grammar knowledge to be learned in the lesson to actual language life and be contents to induce a learner’s curiosity and related to a learner’s current situation. But in case of this textbook, except for 『Oettanbang』of Sin, Gyeong-sook, a class was highly likely to be progressed focusing on fragmentary knowledge by presenting writing in the form of explanation, rhetorical writing and it was not the material that can draw a learner’s interest. Also, in case of learning activities and integration activities, since composition of a lesson was independently composed of only grammar area, most of them were limited to understanding knowledge.
These problems were shown because when composing grammar area lesson, it was not composed in an integrated manner and composed independently. Since this type of learning gives difficulty to learners when they transfer and use learned knowledge to actual language life, there is difficulty to improve language use ability.
Based on these problems, the author reorganized the lessons of a textbook. Among problems of a textbook, the part where contents about ‘sentence grammar’ were missing was recognized as the biggest problem and lessons were reorganized in the direction of solving it. Therefore, it was integrated and composed based on [grammar 3] achievement level and [writing 3] achievement level of 2007 revised high school Korean department curriculum and “integrated activities” were presented. At this time, it is because presenting “integrated activities” was thought to be a component of a textbook that can best represent integrated composition of final lesson.
This thesis recognized that grammar area was a necessary thing to correct and make actual language life of a learner higher and found the method in “integration” with language use function area.
Author(s)
손은실
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
Keyword
고등학교 문법
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9222
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965442
Alternative Author(s)
Son, eun sil
Affiliation
부경대학교 교육대학원
Department
교육대학원 국어교육전공
Advisor
조미정
Table Of Contents
목 차

Abstract
Ⅰ. 서론 …………………………………………………………………1
1. 연구의 필요성 및 목적 …………………………………………………… 1
2. 연구의 내용 및 범위 ……………………………………………………… 4
3. 선행 연구 검토 …………………………………………………………… 8


Ⅱ. 통합적 문법 교육의 방안과 필요성‥…………………………12
1. 국어 문법 교육에서 “통합”의 개념과 네 가지 관점‥……………… 12
2. 국어 교육과정에서 “통합”의 방안 ………………………………………19
3. 국어 문법 교육에서 “통합”의 필요성 ………………………………… 21


Ⅲ. 제7차 교육과정 고등학교「국어」국어 지식 영역 내용과
단원에 나타난 “통합 구성”의 문제점 ……………………………23
1. 제7차 교육과정 고등학교 국어 지식 영역 내용 …………………… 23
2. 제7차 교육과정 고등학교 『국어』교과서의 문제점 ……………… 26
가. 교육과정 내용 ………………………………………………………… 26
나. 제재 선정 ……………………………………………………………… 31
다. 학습 활동 ……………………………………………………………… 36


Ⅳ. 2007 개정 국어과 고등학교 교육과정 문법 영역 내용 ……40
1. 2007 개정 국어과 교육과정 문법 영역 성격 ………………………… 40
2. 2007 개정 국어과 교육과정 고등학교 문법 영역 내용 …………… 41
3. 2007 개정 ‘(주)창비 (문영진 외7)’ 고등학교 『국어』(상)․(하) 교과 서 문법 영역 성취기준 ……………………………………………………46
Ⅴ. 2007 개정 고등학교「국어」문법 영역 단원에 나타난
“통합적 구성”의 문제점 ……………………………………………48
1. 교육과정 내용 …………………………………………………………… 49
2. 제재 선정 ………………………………………………………………… 60
3. 학습 활동 ………………………………………………………………… 65
4. 통합 활동 ………………………………………………………………… 72


Ⅵ. 2007 개정 고등학교「국어」문법 영역 단원의 교육 방향…78
1. 단원 구성 ………………………………………………………………… 78
가. 성취 기준 선정 ………………………………………………………… 79
나. ‘통합 단원’ 구성 ……………………………………………………… 81


Ⅶ. 결론 ………………………………………………………………95

참고문헌 ………………………………………………………………101
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.