PUKYONG

2007년 개정 교육과정에 따른 중학교 3학년 통계단원의 교과서 비교분석

Metadata Downloads
Alternative Title
A Comparative Analysis of the Statistics Unit in the middle school mathematics 3 textbooks based on the 2007 Revised Curriculum
Abstract
Abstract
Textbooks are important tools that reflect the plans of curriculum and transit them into the field of education. After the problems of the 7th Educational Curriculum had been revised and corrected, the revised 2007 Educational Curriculum came out, and consequently a textbook was revised as well. Particularly, the new statistics unit in 3rd middle school consists of 'representative values' and 'degrees of scattering' while previous versions of 'correlation' and 'correlation diagram' are eliminated. Thus, this thesis tries to do a comparative analysis of the statistics unit in 14 different kinds of the authorized middle school mathematics 3 textbooks based on the 2007 revised curriculum.

The main contents are as follow:
1. To compare textbook layout structures by examining each unit structure.
2. To compare the contexts of preparation study, learning aim, research activity, plot development, wrap up study, and reading material.
3. To compare the contexts of each textbook in order to assess improvements regarding mathematical ability which is emphasized in the revised 7th national curriculum.
Author(s)
황세훈
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
Keyword
교과서 통계단원 비교분석
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9227
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965264
Alternative Author(s)
Se Hoon Hwang
Affiliation
교육대학원
Department
교육대학원 수학교육전공
Advisor
심효섭
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성과 목적 1
2. 연구내용 3
3. 연구의 제한점 3

Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 통계의 역사 5
2. 수학과 교육과정 변천사 6

Ⅲ. 2007년 개정 교육과정 9
1. 개정배경 및 기본방향 9
2. 개정의 중점 11
3. 확률과 통계 지도의 의의와 내용개요 16

Ⅳ. 각 교과서 비교분석 18
1. 연구대상 18
2. 구성적 측면 19
가. 교과서 단원구성 비교 19
나. 보조 교과서 연계 비교 23
3. 내용적 측면 24
가. 준비학습 비교 24
나. 학습목표 비교 26
다. 탐구활동 비교 28
라. 평균, 중앙값, 최빈값의 비교 31
마. 문항 비교 31
바. 마무리 학습 비교 36
사. 읽기 자료 비교 38
아. 공학 활용 비교 40

4. 수학적 능력 신장 반영 비교 41
가. 의사소통 능력 반영 비교 42
나. 추론능력 신장의 반영 비교 47
다. 문제해결력 신장 및 문제 만들기 반영 비교 49

Ⅴ. 결론 52
참고문헌 54
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.