2007년 개정 교육과정에 따른 중학교 수학3 교과서의 함수영역 비교 분석
- Alternative Title
- COMPARISON AND ANAYSIS FOR THE FUNCTION PART IN THE MATHEMATICS 3 TEXTBOOKS FOR MIDDLE SCHOOL BASED ON THE 2007 REVISED CURRICULUM
- Abstract
- The functional changes of textbooks are the results for good agreement in the curriculum, so studies for the curriculum and the textbooks have been indispensable to each other.
The 7th curriculum emphasized mathematical power: mathematical thinking, communication skills, problem-solving, confidence in math etc, but was somewhat lacking. So the 2007 revised curriculum, while maintaining the fundamental system of the 7th curriculum, is more emphasizing more on the mathematical power.
For this reason, we investigate and analyze the degree of changes in the mathematics 3 textbooks for middle school based on both the 7th and the 2007 revised curriculums. And we compare and analyze for the function part in the mathematics 3 textbooks for middle school based on the 2007 revised curriculum. If any items, discrepant from the 2007 revised curriculum, exist, then we will give suggestions.
The aim of this thesis provides new teaching and learning study for the teachers when they teach students with one textbook of these textbooks. Furthermore, this study should be helpful in the gradual development of textbooks through analyzing the characteristics of each textbook.
- Author(s)
- 박수진
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 2007년 개정 교육과정 제 7차 교육과정 수학 교과서
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9229
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965437
- Alternative Author(s)
- Su-Jin Park
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 신준용
- Table Of Contents
- 목 차
표 목차 ……………………………………………………………………………ⅲ
부록 목차 …………………………………………………………………………ⅳ
Abstract ……………………………………………………………………………ⅴ
Ⅰ. 서론 ……………………………………………………………………………1
1.1 연구의 필요성 및 목적 ……………………………………………………1
1.2 연구의 제한점 ………………………………………………………………3
Ⅱ. 이론적 배경 ……………………………………………………………………4
2.1 제 7차 수학과 교육과정 …………………………………………………4
가. 개정의 필요성과 기본방향 …·…·…·…·………………………………4
나. 교육과정의 특징 …………………………………………………………5
2.2 2007 개정 수학과 교육과정 ………………………………………………7
가. 개정의 필요성 ……·………·……………·…·…………………………7
나. 개정의 방향 ……………………………………………………………9
2.3 제 7차 · 2007 개정 중학교 수학과 교육과정 비교 ……………… 11
2.4 2007 개정 교육과정에서 중학교 함수영역 ……………………………14
가. 교육 내용 ………………………………………………………………14
나. 교육 내용 해설 …………………………………………………………15
Ⅲ. 제7차 · 2007 개정 교육과정간의 중학교 3학년 수학교과서 비교⋅분석 ………………………………………………………………………………18
3.1 분석 방법 및 내용 ………………………………………………………18
가. 분석 교과서 ……………………………………………………………18
나. 분석 방법 ………………………………………………………………18
다. 분석 내용 ………………………………………………………………19
Ⅳ. 2007 개정 교육과정 중학교 3학년 수학교과서 비교⋅분석 …………32
4.1 분석 방법 및 내용 ………………………………………………………32
가. 분석 교과서 ……………………………………………………………32
나. 분석 방법 ………………………………………………………………32
4.2 항목별 비교․분석 ………………………………………………………33
가. 단원의 차례와 전개 분석 ……………………………………………·33
나. 단원 도입부 비교·분석…………………………………………………36
다. 조작 및 탐구활동 비교·분석 …………………………………………38
라. 수학적 사고력 및 의사소통 능력 신장 비교·분석…………………41
마. 수학의 흥미와 정의적 태도 개선 비교·분석 ………………………43
바. 교육매체의 활용 ………………………………………………………44
사. 평가 및 단원 마무리 …………………………………………………46
Ⅳ. 결론 및 제언 …………………………………………………………………48
참 고 문 헌 ………………………………………………………………………51
부 록 ………………………………………………………………………………53
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.