2007년 개정 교육과정에서 중학교 3학년 수학교과서의 수학사 분석
- Abstract
- This study intends to introduce a methodology using history of mathematics reflecting a revised curriculum in 2007 and to compare and analyze the contents of history of mathematics.
In addition, it highlights the necessity for classes using the historic-genetic principle and history of mathematics among learning principles for mathematics. And it also suggests ways for taking advantage of history of mathematics and its improvements by analyzing history of mathematics in the 3rd grade of current middle schools and proposes a few things to perform learning classes more effectively using history of mathematics. Thus, this study is expected to result in learning effectiveness due to stimulating student's interests and apply them to school educational sites.
- Author(s)
- 진민주
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9230
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965414
- Department
- 교육대학원 수학교육전공
- Advisor
- 김도상
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 2
3. 연구 방법 3
4. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 수학교육과 수학사 4
1. 수학 역사-발생적 원리 4
2. 수학사를 활용한 수업의 필요성 5
Ⅲ. 교과서의 수학사 내용 분석 7
1. 2007년 개정 교육과정의 중학교 3학년 수학과 내용 체제 7
2. 현행 중학교 3학년 수학 교과서의 수학사 내용 분석 10
Ⅳ. 수업에서의 수학사 개선방안 30
1. 교과서의 개선방향 31
2. 수업에서의 수학사 개선방안 33
Ⅴ. 결론 및 제언 42
참고문헌 44
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 수학교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.