미술치료기법을 활용한 유아미술활동이 유아의 사회적 유능성 및 일상적 스트레스에 미치는 효과
- Abstract
- The Effect of Art Education Program Based on Art Therapy for Young Children on Social Competence and Daily Stress
Lee, Mi-Sung
Early Childhood Education Major
Graduate School of Education
Pukyong National University
Abstract
With attention to the impact of art activities of young children in use of art therapy, the objective of this study is to assessthe effect of art activities of young children by utilizing the art therapy techniques on the social competence and daily stress of the young children. While highlighting the importance of significance of the art activity experience based on the art therapy to the social competence and daily stress, utilization ways for the educational and clinic purpose are pursued through this study.
The study tasks of this paper are as follow;
1. Whether do the children who are engaged in art activities based on art therapy techniques get higher points than those who are not in terms of social competency?
2. Whether do the children who are engaged in art activities based on art therapy techniques get higher points than those who are not in terms of daily stress?
Out of children at the age of 4 in two classes of H kindergarten in Busan, the study of 25 and controlling group of 25 are allocated to make a total number of 50 study objects. The simplified Social Competence and Behavior Evaluation (SCBE), translated by Kwon, Yeon-hee (2002) is in use and the adjusted and supplemented version of Korean Preschool Daily Stress Scale (KPDSS) by Kim, Su-mi (2007) is utilized.
After pretests on the surveyed and controlling groups, 2-3times a week, totaling 12 times of experimental treatments are made by selecting the art works of easy application on the education fields for the young children through the reference to documents on such art activities and the revised education guideline for kindergarten in 2007. The afterward test is conducted in the same manner with the pretest.
Through SPSS-15.0, technical statistics of each surveyed and controlling group; covariance analysis is made by setting the pretest as covariance variable and the afterward test as dependent variable.
The outcome of this study is as follow;
1. The surveyed group participating in the art activities based on art therapy techniques gets higher points than the controlling group in positive-social activities, anxious-contracted activities, angry-aggressive activities and the general social competency.
2. The surveyed group participating inthe art activities based on art therapy techniques gets lowerpoints than the controlling group in criticism-attacking circumstance, anxious-frustrated circumstance, pride-deteriorated situation and the general daily stress.
In conclusion, this study proves that children’s art activities based on the art therapy techniques impose the positive effects not only general areas such as social competency and daily stress but also sub-categories such as positive-social activities, anxious-contracted activities, angry-aggressive activities, criticism-attacking circumstance, anxious-frustrated circumstance and pride-deteriorated situation.
Key words : Art Therapy, Art Education Program, Social Competence, Daily Stress
- Author(s)
- 이미성
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 미술치료 미술활동 사회적 유능성 일상적 스트레스
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9356
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965326
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원 유아교육전공
- Department
- 교육대학원 유아교육전공
- Advisor
- 이정화
- Table Of Contents
- 목 차
ⅴ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 목적 및 필요성 1
2. 연구문제 5
3. 용어의 정의 6
가. 미술치료기법을 활용한 유아미술활동 6
나. 사회적 유능성 6
다. 유아의 일상적 스트레스 7
4. 연구의 제한점 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 유아 미술치료와 미술활동 8
가. 유아미술치료 8
나. 미술치료의 장점 10
다. 미술치료 기법 12
라. 유아미술활동에서 미술치료의 적용 19
2. 유아의 사회적 유능성 21
가. 사회적 유능성의 개념 21
나. 사회적 유능성 발달의 중요성 25
다. 미술치료기법을 활용한 미술활동과 유아의 사회적 유능성과의 관계 25
3. 일상적 스트레스 27
가. 스트레스의 개념 27
나. 유아의 일상적 스트레스 31
다. 미술치료기법을 활용한 미술활동과 일상적 스트레스와의 관계 33
Ⅲ. 연구 방법 35
1. 연구 대상 35
2. 검사 도구 35
가. 사회적 유능성 검사 36
나. 유아의 일상적 스트레스 검사 37
다. K-HTP 검사 40
라. KSD 검사 40
3. 연구 절차 41
가. 미술치료기법을 활용한 유아미술활동의 계획 41
나. 예비 검사 44
다. 검사자 훈련 및 연구 안내 45
라. 사전 검사 45
마. 실험 처치 46
바. 사후 검사 49
4. 자료 분석 49
Ⅳ. 연구 결과 50
1. 미술치료기법을 활용한 유아미술활동이 유아의 사회적 유능성에 미치는 효과 50
2. 미술치료기법을 활용한 유아미술활동이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 효과 55
Ⅴ. 논의 및 결론 61
1. 논의 61
2. 결론 63
3. 제언 64
66
76
부록1. 유아의 사회적 유능성 질문지(교사용) 77
부록2. 유아용 일상적 스트레스 검사지 79
부록3. 미술치료기법을 활용한 유아미술활동 계획안 81
부록4. 실험집단 유아들의 K-HTP 사전, 사후 검사 질적 분석 예시 93
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 유아교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.