영어 읽기 경험과 어휘 학습 방법이 연어 지식에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Effect of English Reading Experience and Vocabulary Learning Methods on Collocation Competence
- Abstract
- -Abstract-
Knowing a word involves knowing not just its conceptual meaning, but also its collocation. Ability to recognize and produce collocation is essential to fluency in language use, yet many Korean elementary school students seem to have only an inadequate knowledge of English collocation. This study was intended to investigate whether elementary school students' collocation competence is related to their reading experience and vocabulary learning strategies.
Three research questions were posed: (1) What level of word and collocation knowledge have sixth graders in different schools reached? (2) How much do sixth graders read in English and how do they tackle the task of learning English words? (3) How are collocation knowledge, amount of reading experience, and vocabulary learning methods related? To address these questions, the study collected data from a total of 150 sixth graders in elementary schools in Busan, Korea. Two tests were administered to the subjects to measure their lexical knowledge and collocation competence, while subjects were asked to complete a questionnaire consisting of questions about English reading experience and vocabulary learning methods.
The results are as follows: First, the average scores for vocabulary knowledge
were higher than those for collocation competence, but statistical analyses found no significant relationship between the two constructs. Second, subjects varied in the amount of English reading experience depending on school zones, while subjects tended to favor the strategies of writing down individual words several times and using Korean glosses when learning English vocabulary. Finally, the amount of reading experience and vocabulary learning methods showed statistically significant correlations with collocation competence. The pedagogical implications of the findings are discussed, and future directions for research are suggested.
- Author(s)
- 박진주
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 영어 읽기 경험+어휘 학습방법+연어 지식
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9408
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965266
- Alternative Author(s)
- Park, Jin Joo
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등영어교육전공
- Advisor
- 오준일
- Table Of Contents
- I. 서론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 3
1.3 연구의 범위 및 제한점 3
II. 이론적 배경 5
2.1 어휘 지식과 연어 5
2.2 어휘 교수․학습 이론 6
2.2.1 어휘 교수의 발전 과정 7
2.2.2 최근의 어휘 교수․학습 이론 8
2.3 연어의 정의 및 유형 10
2.3.1 연어의 정의 10
2.3.2 연어와 관용어 11
2.3.3 연어의 유형 13
2.4 연어 학습의 중요성 17
2.5 선행연구 19
2.5.1 연어를 활용한 어휘 지도 및 학습효과에 관한 연구 19
2.5.2 학습자의 연어 습득․능력에 관한 연구 20
2.5.3 영어 읽기 경험을 통한 어휘 학습에 관한 연구 22
2.5.4 어휘 학습 방법에 따른 어휘, 연어 지식 습득에 관한 연구 23
III. 예비 연구 27
3.1 연구 대상 27
3.2 연구 도구 28
3.2.1 기초 설문지 28
3.2.2 어휘 지식 평가지 28
3.2.3 연어 지식 평가지 30
3.3 자료 수집 및 분석 방법 31
3.4 예비 연구의 결과 분석 32
3.4.1 설문 결과 32
3.4.2 어휘 지식 평가 결과 33
3.4.3 연어 지식 평가 결과 33
3.5 예비 연구의 결론 34
IV. 연구 방법 35
4.1 연구 대상 35
4.2 연구 도구 및 구성 내용 36
4.2.1 설문지 36
4.2.2 어휘 지식 평가지 37
4.2.3 연어 지식 평가지 38
4.3 자료 수집 절차 및 분석 방법 39
V. 연구 결과 분석 및 논의 41
5.1 어휘 지식, 연어 지식 평가 결과 41
5.1.1 전체 결과 분석 42
5.1.2 급지별 차이 분석 43
5.1.3 어휘 지식 및 연어 지식 평가 결과 요약 및 논의 46
5.2 영어 읽기 경험 및 어휘 학습 방법 조사 결과 48
5.2.1 읽기 경험 48
5.2.2 어휘 학습 방법 54
5.3 읽기 경험, 어휘 학습 방법과 연어 지식 간의 관계 60
5.3.1 읽기 경험과 연어 지식 60
5.3.2 어휘 학습 방법과 연어 지식 62
VI. 결론 및 제언 65
6.1 연구 과제별 결론 65
6.1.1 연구 과제 1의 요약 65
6.1.2 연구 과제 2의 요약 67
6.1.3 연구 과제 3의 요약 69
6.2 제언 72
참고문헌 75
부록 81
1. 설문지와 어휘, 연어 평가지(예비 연구) 81
2. 설문지와 어휘, 연어 평가지(본 연구) 85
3. 초등학교 영어과 교육과정(2001) 3, 5학년 고빈도 어휘 목록 89
4. 평가 대상 어휘 목록(예비연구, 본 연구) 90
5. 평가 대상 연어 목록(예비연구, 본 연구) 92
6. 연어 지식 신뢰도 항목 총계 통계량(예비 연구) 94
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.