영어토론 활동을 통한 초등학생의 의사소통능력 신장 방안
- Alternative Title
- A Study on Improving English Communication Competence of Elementary School Students through English Debates
- Abstract
- 본 연구는 EFL 상황에 있는 한국 초등학생에게 찬.반 영어토론을 위해 용어지도, 단계별 토론방법 지도, 논제를 통한 실제 토론 훈련실시, 미니 토론 대회 등을 통하여 영어 의사소통 능력을 향상 시킬 수 있는 지에 대해 알아보았다.
연구의 목적을 달성하기 위하여 초등학교 6학년 학생을 대상으로 토론 훈련을 실시하였으며, 가장 적당한 영어의사소통능력 신장 방안을 찾고자 듣기 테스트와 사전. 사후 설문조사 및 심층 면접을 실시하였다. 30명의 초등학생을 실험 반으로 하여 8 개월간 토론 훈련을 실시하고 그 결과는 비디오 분석과 사전. 사후 설문지 비교 분석 그리고 심층 면담 자료 분석을 통해 나타내었다.
그 결과로 첫째, 의사소통능력 향상 분석을 위해 듣기, 쓰기 및 말하기의 능력을 살펴보았다. 듣기의 변화에 있어서는 토론 학습이 듣기 능력 변화에 긍정적인 영향을 준 것으로 판단되었다. 또한 쓰기 및 말하기 활동에 있어서는 활동 전.후 사용한 문장 수와 단어수의 변화를 분석하였는데, 사용한 문장 수와 단어 수가 늘어나 쓰기 및 말하기 영역에서도 향상을 나타내었다.
둘째, 의사소통능력 향상에 대한 정의적인 기대치 변화 및 단계별 수업 내용에 관한 생각의 변화를 살펴보았다. 듣기, 읽기, 쓰기에 대한 기대치는 매우 향상이 되었으나, 말하기의 기대치는 약간 향상이 되었을 뿐 유의미하진 않았다. 또한 단계별 수업 내용에 관한 생각도 매우 긍정적인 변화가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 학생들의 심층면담 분석결과, 상당한 자신감을 얻은 것으로 나타났으며, 영어토론 활동이 전반적인 의사소통 능력 향상에 기여한 것으로 나타났다. 또한 협동 수업을 담당한 원어민 교사의 면담 결과 분석에서도 영어토론 활동이 영어 사용에 대한 자신감을 향상시켜 전반적인 의사소통능력에 기여한 것으로 조사되었다.
결론적으로 초등학생들에게 알맞은 영어토론 방법과 절차를 적용하면, 학생들의 의사소통 능력을 향상 시킬 수 있다는 것으로 보여 지며, 앞으로 EFL 상황의 초등학생을 대상으로 하는 지속적인 자료개발 연구가 필요하다고 보여 진다.
This study has investigated improving English communication competence through teaching debate vocabulary, debating method by steps, real debate training subjects, and small debate contest for Korean elementary school students.
For this study, it is mainly concerned with debate training in the elementary school 6th grade students. The listening test, the pre and post survey, and an interview have been conducted to find out the most appropriate means for improving English communication competence among Korean elementary school students. The experimental group was constructed with 30 students in the period of 8 months, and the results of the debates completed by analyzing video-tape, comparing pre and post survey, and the structured interview.
The results of this study were as follows:
First, we researched on the listening, writing, and speaking to analyze English communication competence. In the listening, the debate training has brought positive effect for the listening ability. In the writing and speaking, we analyzed the number of sentences and vocabulary used during the time students were debating. It showed that the results are significantly increased.
Second, we analyzed the changes of the students' expectation for English communication competence by steps. The English debates training brought much improvement in the fields of the listening, reading, and writing, whereas slight increasing on speaking. Therefore it has positively affected on improving English communication competence.
Third, in the analysis of the students' interview, the English debates contributed to considerable improving in students' self-confidence. And also in the opinion of the native co-teacher, the English debates have contributed to the most successful development related to the students' academic vocabulary, and increased their confidence by using the prepared speeches and providing the feedback to their peers’ arguments.
In conclusion, this research showed that the English debate can be used to improve their English communication competence by applying the proper procedures and methods for the elementary school students. There should be also needed to develop the teaching materials of English debates for elementary school students.
- Author(s)
- 장현주
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 영어토론 초등학생의 영어토론
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9409
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965259
- Alternative Author(s)
- Jang, Hyun Ju
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등영어교육전공
- Advisor
- 박매란
- Table Of Contents
- 목 차
I. 서론1
1.1 연구의 필요성1
1.2 연구의 목적 및 연구문제3
1.3 연구의 제한점3
II. 이론적 배경4
2.1 토론의 개념4
2.2 토론학습의 개념과 효과5
2.3 소집단 토론학습의 중요성6
2.4 찬반토론의 기본 용어 및 형식7
2.5 영어교육에서의 소집단 토론교육8
2.6 선행연구 고찰9
III. 연구 방법12
3.1 연구 대상 및 기간12
3.1.1 연구대상자 선정 및 기간12
3.1.2 연구대상자에 대한 기초조사12
3.2 연구 방법 및 절차15
3.2.1 연구 방법15
3.2.2 연구 기간 및 절차 18
3.3 연구 도구24
3.3.1 실험 전․후 영어듣기 평가지24
3.3.2 토론 동영상 촬영24
3.3.3 쓰기 학습지25
3.3.4 정의적 영역에 대한 설문지25
3.3.5 심층 면담자료26
3.3.6 수업교재26
IV. 결과 분석 및 토의27
4.1 의사소통 능력평가 결과 분석27
4.1.1 토론 활동 전․후 듣기평가 결과분석27
4.1.2 토론 활동 전․후 쓰기 및 말하기 결과 분석 28
4.2 정의적 영역의 변화에 대한 분석30
4.2.1 영어토론 수업에 관한 정의적인 변화31
4.2.2 영어토론 수업의 내용에 관한 생각의 변화 39
4.3 영어토론 수업에 관한 학생 심층면담 분석51
4.3.1 토론에 대한 아동의 생각51
4.3.2 토론 수업의 어려운 점에 대한 생각52
4.3.3 토론 수업에서 가장 좋았던 점 54
4.3.4 토론 수업을 통한 의사소통 능력의 변화55
4.4 영어토론 수업에서 원어민 협동교사의 의견분석57
V. 결론 및 제언59
5.1 결론59
5.2 제언61
참고 문헌63
부록66
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.