유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사의 태도 분석-Q방법론의 활용
- Alternative Title
- An Analysis on Private Kindergarten Teachers' Attitude about Children's Outdoor Play:Utilizing Q-Methodology
- Abstract
- 유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사의 태도 분석
-Q방법론의 활용-
논문 요약
본 연구는 Q방법론을 통해 유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사 개개인의 주관적 인식의 유형과 그 특성을 밝히고자 하였다. 이를 통해 유아교육현장에서 바깥놀이와 관련한 교사의 역할 및 행동을 이해하기 위한 기초자료를 제공하는데, 본 연구의 궁극적 의의가 있다.
본 연구의 목적을 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사의 태도 유형은 어떠한가?
연구문제 2. 유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사의 태도 유형별 특성은 어떠한가?
연구절차로는 먼저, 바깥놀이에 관한 문헌 및 선행연구를 고찰 한 후, 무선 표집된 유치원 교사 132명으로부터 얻은 바깥놀이에 대한 아이디어를 종합하여 33문항의 Q표본 진술문을 추출하였다. 그리고 43명의 사립유치원교사를 P표본으로 선정하여33문항에 대한 주관적인 동의 정도를 9점 척도로서 Q분류하도록 하였다. 기술통계치 산출 및 주요인 분석 등으로 자료를 통계처리한 결과, 유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사의 태도는 5개의 유형으로(P표본-34명) 분류되었다.
첫째, 제 1유형은 “환경만족 및 사회성 발달 지향형”으로, 바깥놀이는 유아의 사회성 발달을 돕는 점을 강조하며 바깥놀이를 위한 다양한 프로그램, 교사인력, 놀잇감과 놀이 시설의 인적, 물적 환경이 부족하지 않다고 인식하는 특성을 나타내었다.
둘째, 제 2유형은 “자유로운 시간 운영 및 스트레스 발산 지향형”으로, 바깥놀이는 유아가 스트레스를 발산함으로 인한 정서적 안정감을 위해 필요한 활동으로 인식하고, 유치원의 바깥놀이를 운영하는데 있어서 시간의 제약을 받지 않는 자유로운 시간 운영을 특히 강조하였다.
셋째, 제 3유형은 “환경불만족 및 유연한 계획 지향형”으로, 전체 유아 수에 비해 공간과 놀잇감 및 놀이시설이 부족하다고 인식하며, 하루일과에 꼭 계획되어야 한다기보다는 상황에 따라 유연성 있게 운영하고 있음을 알 수 있었다.
넷째, 제 4유형은 “계획의 일상화 및 교사 상호작용 지향형”으로, 유치원에서 유아를 위한 교육과정을 구성할 때 바깥놀이도 실내 활동과 마찬가지로 매우 중요한 요소이며 매일 매일의 일과 속에 일상적으로 포함되어야 하고, 교사의 적절한 상호작용을 강조하였다.
마지막으로, 제 5유형은 “프로그램 요구 및 자율적 또래관계 지향형”으로, 바깥놀이를 위한 다양한 프로그램의 부족이 바깥놀이를 운영하는데 있어 어려운 점이라고 인식하였고, 교사의 다양한 방법의 개입보다는 또래 간의 상호작용을 더 중요하게 생각하며 이를 통해 또래 문화를 경험하고 스스로 구축해 나갈 수 있음을 강조하였다.
ABSTRACT
The purpose of this study is to determine the styles and characteristics of individual kindergarten teachers' perception about children's outdoor play by using Q- Methodology, ultimately providing basic information for understanding those teachers' roles and behaviors in relation to the play at preschools.
For the purpose, this researcher raised the following research questions.
Question 1. What are the styles of private kindergarten teachers' attitude about children's outdoor play ?
Question 2. What are the characteristics of the styles of private kindergarten teachers' attitude about children's outdoor play ?
To proceed the study, the researcher reviewed literature and previous studies about outdoor play. Then the researcher collected the ideas of outdoor play from 132 randomly sampled kindergarten teachers and, from those ideas, obtained 33 sentences as Q-samples. Out of all the subjects, 43 were taken as P samples. The degree to which the forty three teachers agree on the above 33 sentences was examined and then classified through Q-sorting on a 9-point scale basis. The collected data were processed using descriptive statistics and the main factor analysis. As a result. private kindergarten teachers' attitude about children's outdoor play could be classified into 5 styles(P-samples - 34 teachers)
First, those teachers of style I were characterized as "environmental satisfaction and sociality development orientation". They stressed that outdoor play can help children's sociality development. And they were perceiving that there are already plenty of programs, teachers, play stuffs, play facilities and human and material resources all of which can promote children's outdoor play.
Second, those teachers of style II were defined as "free time management and stress release orientation". They were perceiving that outdoor play can help children release their stress and promote their emotional stability. Especially, they stressed that there should be the free management and no limitation of time spent for the outdoor play.
Third, those teachers of style III were classified as "environmental unsatisfaction and flexible plan orientation". They were perceiving that spaces, stuffs and facilities for outdoor play are not enough when the total number of children is considered. They responded that they are flexibly managing plans of outdoor play rather than implementing the plans on a daily basis.
Fourth, those teachers of style IV were characterized as "implementing plans on a daily basis and orienting interactions between teachers". They were perceiving that children's outdoor play is quite important as much as their indoor play. So they stressed that kindergartens' curriculum of early childhood education should include plans of outdoor play which are implemented on a daily basis and that interactions between kindergarten teachers should be appropriately made to ensure the implementation.
And finally, those teachers of style V, characterized as "requesting programs and orienting self-regulated peer relationships", were perceiving that few outdoor play programs are an obstacle to children's outdoor play. They stressed that interactions between children themselves are more important in outdoor play than various ways of intervention by teachers are. They added that such interactions can help children properly experience and even build up peer culture.
- Author(s)
- 문경미
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 바깥놀이 Q방법론 유아교사
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9421
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965337
- Alternative Author(s)
- Moon , Kyoung Mi
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 유아교육전공
- Advisor
- 이경화
- Table Of Contents
- 목 차
Abstract
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 6
3. 용어의 정의 7
Ⅱ. 이론적 배경 8
1. 유아 바깥놀이의 가치 8
2. 유치원에서의 바깥놀이 실태 12
3. 바깥놀이에서의 교사의 역할 및 인식 16
4. Q방법론 20
Ⅲ. 연구방법 28
1. 연구절차 28
2. 자료분석 37
Ⅳ. 연구결과 38
1. 유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사의 태도 유형 38
2. 유아 바깥놀이에 대한 사립유치원 교사의 태도 유형별 특성 41
Ⅴ. 논의 및 결론 80
1. 요약 및 논의 80
2. 결론 및 제언 87
참고문헌 89
부 록 95
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 유아교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.