PUKYONG

自動車用 Seat Recliner의 複合 Fine Blanking 適用에 관한 硏究

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Abstract
Fine-Blanking technique was increasingly used worldwide in 1980’s to produce high quality products with lower consumption of energy. Korean industry followed same trend and increasing number of small and medium size industries as well as large one used Fine-Blanking technique. As a result of this past industrial practice, the Know-How of die design and process control for Fine-Blanking has been accumulated to some extent in Korean industry. In developed countries, researches have been done on surface coating of dies, development of appropriate die materials and associated surface treatment method. Also, significant efforts are being made to enhance the application of Fine-Blanking technique in conventional forming processes such as cold forging. For this purpose, relatively expensive Fine-Blanking equipments have to be incorporated into the conventional forming equipments. In this regard, large efforts are being made for the cost effective implementation and operation of multiphase forming processes integrated with Fine-Blanking phase.
Since most of multiphase Fine-Blanking dies are progressive ones. The control of accuracy is most important. Therefore, Jig Grinding M/C is essential, and the feed should be less than 10μm. Because of above reasons, Fine-Blanking die becomes so expensive. It is suggested that the whole process is divided and Fine-Blanking technology is adopted when it is required.
The Fine-Blanking technology experiment of thin plate has shown that the minimum burr exists in cut surface and if this surface has some function, this burr should be eliminated.
The multiphase Fine-Blanking die design technology and expertise used in this project will be available to many small size industries which plan to produce high precision parts by Fine-Blanking process based in conventional press.
Author(s)
이관영
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
Keyword
CAE(Computer Aided Engineering) 파인블랭킹(Fineblanking) 금형(Mold)
Publisher
부경대학교 기계공학학연협동과정 대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9430
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965321
Affiliation
부경대학교 대학원 기계공학학연협동과정
Department
대학원 기계공학학ㆍ연협동과정
Advisor
남기우
Table Of Contents
목 차

목차 Ⅰ
Abstract Ⅵ
List of Tables Ⅸ
List of Figures Ⅹ
Nomenclature ⅩⅤ


제 1 장 서론 1
1.1 연구 배경 2
1.2 국내외 기술동향 9
1.2.1 국내의 기술 현황 9
1.2.2 국외의 기술 현황 11
참고 문헌 13

제 2 장 리클라이너 구조 해석 15
2.1 서언 16
2.2 재료 시험 및 구조 해석 방법 17
2.2.1 재료시험 17
2.2.2 구조 해석 19
2.3 결과 및 고찰 23
2.3.1 재료 시험 23
2.3.2 구조 시험 30
2.4 결언 34
참고 문헌 35

제 3 장 CAE를 이용한 파인 블랭킹 성형 해석 37
3.1 서언 38
3.2 해석 방법 40
3.2.1 섹터 기어 파인 블랭킹 금형의 응력 해석 40
3.2.2 성형 해석을 통한 공정 및 제품 설계 변수 43
3.3 결과 및 고찰 45
3.3.1 천공 공정 해석 45
3.3.2 클리어런스에 따른 펀치 하중 및 응력 평가 47
3.3.3 소재 두께의 변화에 대한 펀치 하중 및 응력 평가 51
3.3.4 예비 천공과 천공의 펀치 하중 비교 54
3.3.5 클리어런스와 소재 두께의 변화에 따른 다이 롤 크기 평가 57
3.4 결언 61
참고 문헌 63
제 4 장 파인 블랭킹을 위한 금형 최적화 65
4.1 서언 66
4.2 인장 시험 및 수치 해석 69
4.2.1 연성파괴 조건 69
4.2.2 임계값의 결정 70
4.2.3 유한요소 모델링 74
4.2.4 유한요소 경계조건 74
4.2.5 물성 데이터 77
4.3 결과 및 고찰 79
4.3.1 공정변수의 영향 분석 79
4.3.2 클리어런스 영향 84
4.3.3 광택면과의 V-돌기 높이의 관계 86
4.3.4 광택면과의 V-돌기 위치의 관계 88
4.3.5 광택면과의 블랭크 홀더력의 관계 90
4.3.6 광택면과의 카운터 펀치력의 관계 92
4.4 결언 94
참고 문헌 95

제 5 장 파인 블랭킹을 적용한 리클라이너 신뢰성 평가 98
5.1 서언 99
5.2 열 변형 해석 및 신뢰성 시험 100
5.2.1 소재의 열처리 100
5.2.2 록 기어의 유한요소 모델링 102
5.2.3 공정 변수에 따른 열처리 104
5.2.4 시작품의 신뢰성 시험 105
5.3 결과 및 고찰 110
5.3.1 열처리 공정변수에 따른 경도 특성 110
5.3.2 성형/열처리 후 부품 형상 및 치수 평가 118
5.3.3 열처리 후 표면 경도 121
5.3.4 시제품의 신뢰성 평가 124
5.4 결언 130
참고 문헌 132
제 6 장 결론 134
발표논문 목록 139
감사의 글 142
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대학원 > 기계공학학연협동과정
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