제 7차 교육과정 9학년 역학적 에너지에 대한 문제은행 시스템을 이용한 학습자 수준 평가
- Abstract
- The learner's level on the mechanical energy section of the 9th grade in the 7th curriculum was evaluated by the Computerized Adaptive Test(CAT) with the item bank. The item bank had 150 questions with the 5 different difficulty. The student would solved 30 problems of the item bank with the different difficulty. In order to determine the level of student, making the answer right would move higher level and making the answer wrong would move lower level back and forth. Comparing the level of CAT with the level of the paper & pencil test, there was a nearly linear relationship between them. Therefore, the level of students could be evaluated effectively by CAT.
- Author(s)
- 김은진
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교 교육대학원
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9437
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965402
- Department
- 교육대학원 물리교육전공
- Advisor
- 이종규
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 2
1.3 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 문제은행 4
2.2 문항분석 5
가. 문항 난이도 5
나. 문항 변별도 7
2.3 교육평가 8
가. 교육평가의 정의 8
나. 교육평가의 목적과 기능 9
2.4 컴퓨터화 검사 10
가. 컴퓨터 이용검사(CBT) 10
나. 컴퓨터화 능력적응검사(CAT) 11
2.5 제 7차 교육과정 14
가. 과학과의 성격과 특성 14
나. 과학과의 목표 16
다. 물리영역 내용체계 16
라. 9학년 물리영역 중 일과 에너지 단원 내용 17
Ⅲ. 연구 방법 및 연구 절차 19
3.1 연구 대상 19
3.2 평가 프로그램 개발과 분석 19
가. 문제은행 프로그램 설계방향 19
나. 역학적 에너지 단원 내용 21
다. 프로그램 구성 23
3.3 평가방법 27
Ⅳ. 연구결과 및 고찰 28
4.1 문제은행 시스템을 이용한 학습자 수준 평가 28
4.2 역학적 에너지에 대한 학습자 수준 평가 결과 32
Ⅴ. 결론 41
참고문헌 42
부록 43
1. 역학적 에너지에 대한 문제은행 프로그램의 전개화면 42
2. 평가 등급별 지필검사 문제지 48
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 물리교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.