PUKYONG

중국 관광객을 위한 한국 관광포스터 표현 특성에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
As economic development of China accelerates, Chinese citizen's national standards of living improved. With improved standards, consumption pattern changed and policies regarding overseas traveling is assuaging.
In this flow of time, the needs for overseas traveling amongst Chinese citizens is also increasing.
China's tourism market has developed into a monstrous size. Korea, China's neighboring country, is utilizing cultural and geographic advantage in advertisement in order to draw more Chinese tourists to Korea. By doing so, Korea has already seen some results.
This paper discusses and performs systematic research through surveys about Korea's past tourism posters in order to analyze Chinese people's impression on Korea's tourism and general image of Korea. Case study was done on the post Korea-China diplomatic relation from 2005 to 2010 Korea tourism posters.
Based on these two methods presents amelioration of Korea's tourism posters targeted towards Chinese tourists hereafter.
Author(s)
SHEN DUYI
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9443
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965472
Department
대학원 산업디자인학과
Advisor
장청건
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경과 목적 1
2. 연구 방위 및 방법 7
Ⅱ. 이론적 고찰 9
1. 관광에 따른 국가이미지 9
가. 이미지의 사전적 정의 9
나. 국가이미지의 개념 및 역할 12
다. 관광이미지의 개념 16
2. 관광포스터의 개념 및 역할 20
가. 관광포스터의 개념 21
나. 관광포스터의 역할 22
Ⅲ. 중국인 관광객 특성 및 현황 23
1. 중국인 국외여행 현황 23
가. 중국의 일반현황 24
나. 중국인 국외여행 현황 26
2. 중국인 관관광객의 특성 29
3. 방한 중국인 관광객의 현황, 특성 및 평가 33
가. 방한 중국관광객 현황 33
나. 방한 중국관광객 특성 34
다. 방한 중국관광객의 평가 및 장애요인 37
4. 중국인이 보는 포스터의 관점 연구 38
가. 컬러 38
나. 레이아웃 42
Ⅳ. 한국 국가이미지에 대한 분석 45
1. 한국 국가이미지의 현황 45
가. 한국의 상징이미지 46
(1)한국 문화상징 베스트 10 이미지 46
(2)한국 전통문화와 자연이미지 47
(3)한국 테마관광이미지 48
나. 한국 국가이미지의 선행연구 49
다. 중국인이 본 한국 국가이미지 53
(1)역사 배경 53
(2)설문조사 개요 57
(3)분석결과 59
2. 한국 국가이미지의 제고 중요성과 필요성 72
Ⅴ. 한국관광 포스터 표현전략연구 77
1. 분석 방법 77
가. 연구대상 77
나. 연구방법 79
2. 한국 관광포스터 현황 80
가. 관광포스터 디자인의 시대별 조형적 요소분석 80
(1)슬로건 80
(2)Photography &illustration의 비율 94
(3)이미지 소재 96
(4)컬러 103
나. 중국인 관광객을 위한 한구 관광포스터의 개선안 105
Ⅵ. 결론 109
1. 결론의 정리 109
2. 연구의 한계점 112
참고문헌 114
Degree
Master
Appears in Collections:
산업대학원 > 산업디자인학과
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.