PUKYONG

프로젝트 학습이 가정에서의 영어 학습량과 정의적 요인에 미치는 영향

Metadata Downloads
Abstract
This study was intended to apply English project learning to 6th graders in elementary school and to examine whether it increases the amount of learning English at home and changes their affect (confidence, participation, and interest).
For this purpose, we first conducted a preliminary survey on the degree of utilizing English textbooks and CDs at home and expectation from project learning. Then, we extracted two units to be used in project learning from a 6th?]grade English textbook. Project learning for the selected units was started with the choice of project subjects through agreement between the teacher and students. After subjects were chosen, presentation materials were prepared through group discussions on solutions for the subjects. After the presentation, we conducted a survey on affective factors and the effects of project learning on the children?fs exposure to English at home.
The subjects of this study were 31 students in a 6th?]grade class at N Elementary School (Grade A area), and the results were as follows.
Project learning can be a way for increasing learning amount to English at home for children like the subjects of this study who rarely use English textbooks or CDs at home. Moreover, while the teacher and the students chose the subjects of the project by themselves, the students came to take interest in learning and continued their learning. Furthermore, the students were induced to participate directly in learning activities, and role sharing in group activities contributed to their high participation. Most of all, the students experienced a sense of achievement through presenting and exhibiting the outcomes of their learning, and gained confidence from doing English projects on the theme of daily things.
On the other hand, however, we found limitations in project learning by interviewing three students who showed little change after the project learning. The biggest limitation was that project learning was meaningless to students whose English achievement was extremely low. Two of the three interviewed students were very low in their English achievement, still learning the alphabet and being able to use only a few easy words. In such cases, project learning may rather discourage the learners from English learning.
The other student interviewed showed very low participation despite high English achievement. The students was uninterested chronically, and short?]term project learning was not effective in increasing learning amount of English at home or enhancing interest, participation and confidence. For such a student, it may be necessary to plan long?]term project learning and apply it continuously.
Author(s)
안수희
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9476
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965322
Department
교육대학원 초등영어교육전공
Advisor
오준일
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 목적 및 내용 1
2. 설정된 가설 3
3. 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 4
1. 프로젝트 학습 4
가. 프로젝트 학습의 역사적 배경 4
나. 프로젝트 학습의 의미 7
다. 프로젝트 학습과 언어 교육 7
라. 프로젝트 학습의 목적 10
마. 프로젝트 학습의 특성 11
바. 프로젝트 학습의 유형과 절차 12
2. 프로젝트 학습과 영어교육 16
가. 프로젝트 학습과 의사소통 능력 16
나. 프로젝트 학습과 초등 영어 학습 18
3. 선행 연구 19
Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구 대상 23
2. 연구 기간 24
3. 기초 조사 25
4. 연구 도구 29
가. 가정 내 영어 학습량에 관한 설문지 29
나. 정의적 영역 검사 설문지 30
다. 면담 자료 31
5. 자료 수집 절차 32
6. 분석 방법 32
Ⅳ. 연구의 실제 33
1. 초등학교 영어과 교육과정 분석과 프로젝트 주제 선정 33
2. 프로젝트 학습 운영의 실제 33
가. 프로젝트 선정과정 35
나. 영어과 프로젝트 주제 선정 38
다. 프로젝트 수행 38
라. 프로젝트 평가 40
Ⅴ. 결과 분석 41
1. 프로젝트 학습이 가정 내 학습량에 미치는 영향 41
가. 가정 내 영어 학습량과 정의적 요인에 관한 설문의 요인 분석 41
나. 프로젝트 학습과 가정 내 영어 학습량과의 관계 분석 45
2. 프로젝트 학습과 정의적 요인과의 관계 분석 49
가. 프로젝트 학습과 자신감 50
나. 프로젝트 학습과 참여도 53
다. 프로젝트 학습과 흥미도 55
3. 프로젝트 학습자에 대한 면담 결과 59
Ⅵ. 결론 및 제언 62
1. 결론 62
2. 제언 65
참고문헌 66
프로젝트 학습을 위한 사전 조사 설문지 69
프로젝트 학습이 가정 내 영어 학습량과 정의적 요인에 미치는 영향에 관한 설문지 70
프로젝트 학습 운영의 실제 71
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등영어교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.