PUKYONG

피아제의 인지발달이론에 기초한 디자인교과서 개선방안연구를 중심으로

Metadata Downloads
Abstract
Abstract
Design education in elementary schools aims to facilitate the ability to think and solve problems creatively. These creative abilities are very important and necessary for the coming future society. Therefore, current curriculum is to be revised for these needs.
The purpose of this study was to analyze design and fine art textbooks which is using in 5th and 6th grades in elementary schools in Seoul city. The theoretical framework of this study was Piaget's theory of cognitive development. This study was composed of five chapters as follows:
First, in Chapter I, the purpose, method, scope and limitation of the study was introduced. Second, in chapter II, the outline of Piaget's theory of cognitive development was reviewed for the theoretical framework of analysis. Third, in Chapter III, the contents of the design textbook and four kinds of fine art textbooks using in 5th and 6th grades in elementary schools in Seoul city were analyzed to comprehend current conditions of design education. Fourth, in Chapter IV, six elements of design textbook were derived from the viewpoint of Piaget's theory of cognitive development: presentation of problem, discussion, presentation of contents learning, visual materials, work sheets and communication. Fifth, in Chapter V, some strategies for improving design textbook were suggested from the derived six elements of design textbook. Finally, we hope to be applied some suggestions given in this thesis to the improvement of the curriculums and their contents of design textbooks and fine art textbooks using in elementary schools.
Author(s)
임현정
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 8
Type
Dissertation
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9477
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965426
Department
교육대학원 디자인교육전공
Advisor
김선화
Table Of Contents
표목차 ⅳ
그림목차 ⅶ
Abstract ⅷ
Ⅰ. 서론 1
1. 연구 배경과 목적 1
2. 연구 방법 3
3. 연구의 범위와 제한점 4
Ⅱ. 이론적 고찰 6
1. 피아제의 연구 8
2. 피아제의 인지발달 9
3. 피아제의 인지발달단계 10
4. 피아제의 인지발달이론과 교육 17
5. 피아제의 인지발달이론과 디자인교육 20
Ⅲ. 한국 초등학교 디자인교육 22
1. 초등학교의 디자인교육 현황 22
가. 서울특별시 초등학교 5,6학년 디자인 교과서 단원 28
나. 서울특별시 초등학교 5,6학년 디자인 교과서 내용 31
다. 서울특별시 초등학교 5,6학년 디자인 교과서 도판 40
2. 미술 교과에서의 디자인 영역 현황 41
가. 출판사별 2011년 5,6학년 개정 미술 교과서의 디자인 영역 단원 50
나. 출판사별 2011년 5,6학년 개정 미술 교과서의 디자인 영역 내용 54
다. 출판사별 2011년 5,6학년 개정 미술 교과서의 디자인 영역 도판 86
Ⅳ. 파아제의 인지발달이론으로 살펴본 교과서 89
1. 문제제시 92
2. 토론학습 93
3. 내용제시 98
4. 시각자료 108
5. 활동지 110
6. 언어사용 112
7. 피아제의 인지발달이론으로 살펴본 교과서 결과 114
Ⅴ. 디자인 교과서 개선방안 118
1. 문제제시 118
2. 토론학습 119
3. 내용제시 119
4. 시각자료 120
5. 활동지 120
6. 언어사용 121
Ⅵ. 결론 122
참고문헌 124
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 디자인교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.