한국 화장품의 브랜드 포지셔닝에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on Brand positioning of Korean cosmetics:Focused on Chinese students in Korea with MDS
- Abstract
- This study aims to analyze the similarity of reputation of 6 korean cosmetic brands and those competitive structures about the primary factor of the word-of-mouth, the advertising model, the non-price sales promotion, the shop atmosphere, the quality, the price, the product design in addition to the more than all preference by attribute item and dimension of 6 korean cosmetic brands, with this aim, This study checks korean cosmetic brand present position in chinese view and suggests strategies to strengthen its brand power factor in chinese market. In addition, this study suggests korean cosmetic brand's direction for suitable development of chinese market. To achieve the goals, I carried out the survey of the chinese students in Korea who have experienced the use of Missha, The faceshop, Skin food, Etude house, Laneige and Sulwhasoo.
Conclusively, Laneige and Sulwhasoo have their own brand image. The competitive power and preference of Missha, The faceshop and Skin food were similar, followed by Etude house. Therefore, Laneige and Sulwhasoo are need to strengthen their present position. Sulwhasoo is need to reposition price suitability. Etude house has to plan product differentiation strategy and seek niche Market. Competition among low-priced brands-Missha, The faceshop, Skin food, Etude house-have to develop a unique selling characteristics. To achieve the goals of successful marketing, it is necessary to recognize the position of the brand correctly, so establish and execute the discriminated marketing strategies with competitor for the chinese market.
- Author(s)
- 이은주
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 8
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 한국화장품 MDS 브랜드 포지셔닝 중국 유학생
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9487
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001965227
- Alternative Author(s)
- Lee, Eun Ju
- Affiliation
- 부경대학교
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 이춘수
- Table Of Contents
- 제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구배경 및 연구목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 구성 2
1. 연구의 방법 2
2. 연구의 구성 3
제 Ⅱ 장 이론적 배경 5
제 1 절 중국의 화장품 시장 5
1. 중국 화장품 시장의 현황과 특징 5
2. 한국 화장품의 중국시장 진출 7
3. 국내 화장품 진출을 위한 모색 8
제 2 절 한국의 화장품 시장 9
1. 한국 화장품 산업의 현황과 특성 9
2. 한국 화장품산업의 해외진출현황 14
3. 한국화장품 브랜드의 주요업체 16
제 3 절 브랜드 이미지 21
1. Keller의 모델 21
2. 브랜드 이미지에 대한 정의 22
3. 브랜드 이미지 속성 23
제 4 절 포지셔닝에 대한 이론적 고찰 30
1. 포지셔닝의 개념 30
2. 포지셔닝 선행연구 31
제 5 절 다차원척도법에 대한 이론적 고찰 33
1. 다차원 척도법의 개요 33
2. SPSS를 이용한 다차원 척도법의 종류 34
Ⅲ. 연구방법 38
제 1 절 표본 설정 38
제 2 절 변수의 조작적 정의 38
1. 브랜드 인지도에 대한 질문 38
2. 브랜드 인지도에 대한 유사성 질문 39
3. 브랜드 이미지 속성에 따른 중요도 질문 39
4. 브랜드 이미지 속성에 따른 동의정도 질문 39
5. 브랜드 이미지 속성에 따른 순위 질문 39
6. 한국 화장품 브랜드의 선호도에 관한 질문 40
7. 표본의 인구통계학적 특성과 개성에 관한 질문 40
제 3 절 조사자료 수집 40
1. 선행연구 40
제 4 절 설문지 구성 41
제 5 절 분석방법 42
Ⅳ. 실증분석 43
제 1 절 표본의 일반적 특성 43
제 2 절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 46
1. 측정항목의 신뢰성 분석 46
2. 연구 개념에 대한 탐색적 요인분석 47
3. 한국화장품브랜드 간 차이 비교를 위한 분석(ANOVA) 49
제 3 절 다차원척도법을 적용한 실증분석 50
1. 유사성 자료를 이용한 지각도 분석(ALSCAL) 50
2. 한국화장품브랜드 이미지 속성의 회귀분석을 이용한 포지셔닝 52
Ⅴ. 분석결과에 따른 전략적 대응방안 58
제 1 절 국제시장 포지셔닝 전략 58
제 2 절 브랜드의 차별화 60
1. 품질 차별화 61
2. 서비스 차별화 62
3. 이미지 차별화 62
제 3 절 마케팅 프로그램 63
제 4 절 Ries 및 Trout 을 기반으로 한 리포지셔닝 63
Ⅵ. 결 론 65
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 65
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구과제 66
국문초록 68
참고문헌 69
설문지 77
- Degree
- Master
-
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- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
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