가상현실기반 3D게임콘텐츠 개발을 위한 시야각(FOV) 연구
- Alternative Title
- A Study on FOV for developing virtual reality based 3D Game Contents
- Abstract
- Computer games are based on virtual reality that make gamers immersive. Since 3D gamers can control points of view and field of view freely, 3D games generate high realities and immersions. On most of 3D games, a point of view and a field of view are determined by positions and FOV(field of view) of camera. Although FOV is a simple technical factor, it leads to graphics distortion and affects immersion of the game and causes some gamers to get physical sickness. Therefore, this thesis suggest the instruction to operate FOVs in different hardware platform and genre by examining and analysing various rendering results with control of FOV and real cases of FOV in published games with same 3D modeling environments .
- Author(s)
- 이환중
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9614
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963869
- Department
- 대학원 정보공학과
- Advisor
- 김영봉
- Table Of Contents
- I. 서론 . 1
II. 가상현실과 3D 게임 2
1. 가상현실 (Virtual Reality)의 개념과 역사 2
2. 가상현실 (Virtual Reality)의 구성 요소와 3D 게임 5
III. 3D 그래픽스의 투영과 시야각(FOV) 7
1. 3D 그래픽스의 처리 과정 7
2. 사람의 시야각과 카메라의 화각 . 9
3. 3D그래픽스의 투영(Projection)과 시야각(FOV) 처리 11
4. 3D그래픽스의 FOV값의 변화에 따른 효과 . 17
IV. 하드웨어 플랫폼에 따른 3D 게임의 FOV 적용 21
1. 하드웨어 성능과 FOV . 21
2. PC와 콘솔기기의 FOV 비교 . 22
3. PC와 모바일기기의 FOV 비교 23
4. 와이드 디스플레이와 FOV 24
5. 서라운드 디스플레이 모드 게임의 FOV . 26
V. 장르에 따른 3D 게임의 FOV 적용 27
1. FPS 게임의 FOV 27
2. 롤플레잉게임(RPG)의 FOV 28
3. 레이싱 게임의 FOV . 29
4. 스포츠 게임의 FOV . 30
5. 게임장르별 FOV 비교 분석 31
VI. 결 론 . 32
참고문헌 33
- Degree
- Master
-
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- 과학기술융합전문대학원 > 기타 학과
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