PUKYONG

고속철도차량 부품의 소표본 데이터에 의한 수명의 신뢰성 평가에 관한 연구

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Abstract
Abstract

Reliability-Centered Maintenance, often known as RCM, is a process to establish the safe minimum levels of maintenance. Basically, the RCM treats three principal risks from equipment failures: safety, operation, and maintenance budgets. In order to apply the RCM to any system successfully, suitable mathematical models that are capable of predicting time-to-failure and the probability of failure in the future time are essential. In general reliability models, Lives of component and system are estimated using failure time data. This paper deals with the reliability assessment of life for the main components in high-speed vehicle, KTX. Especially this work is concerned with the stochastic nature of life of component. The time-to-failure data (in here, kilometer, km) were analyzed by the Weibull statistical analysis. The final goal is to establish the mathematical model for reliability assessment. This work provides more perspectives to future research in the fields of reliability and RCM.
Author(s)
박중재
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 2
Type
Dissertation
Keyword
철도차량 RCM 와이블분포 신뢰성평가
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9631
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963887
Affiliation
부경대학교 산업대학원 기계공학과
Department
산업대학원 기계공학과
Advisor
김선진
Table Of Contents
Abstract iii

Nomenclature v

제 1 장 서 론 1
1.1 연구의 배경 및 필요성 1
1.1.1 철도차량의 역사적 배경 1
1.1.2 철도차량의 신뢰성 중심 유지보수(RCM) 3
1.2 연구 목적 5

제 2 장 신뢰성 이론 7
2.1 RCM 7
2.1.1 RCM이란 무엇인가 7
2.1.2 왜 RCM인가 9
2.2 신뢰성의 개념 12
2.2.1 신뢰성 12
2.2.2 가용도 15
2.2.3 정비도 17
2.3 통계적 해석 20
2.3.1 확률분포함수 20
2.3.2 와이블분포 27
2.3.3 수명분포의 파라메터 추정법 30

제 3 장 본 연구에 사용된 주요 부품 36
3.1 고속철도차량(KTX) 특징 36
3.2 본 연구에 사용된 주요부품 38
3.3.1 견인전동기(Synchronous Traction Motor) 38
3.3.2 모터감속기(Motor Reduction Unit) 41
3.3.3 동력차축조립체(Motor Axle Assembly) 43
3.3.4 객차차륜조립체(Trailer Wheel Set) 45
3.3.5 팬터그래프 보우(Pantograph Bow) 47

제 4 장 철도차량 부품의 수명 해석 및 고찰 49
4.1 고속철도차량 부품의 수명 신뢰성 평가 49
4.1.1 고속철도차량 부품의 수명 데이터 49
4.1.2 신뢰성 평가 결과 및 고찰 51
4.2 신뢰성 평가 모델링 및 적용 63
4.2.1 팬터그래프 서브시스템에 대한 수명 63
4.2.2 부품의 수명 사이클 예측 및 고찰 63
4.3 소표본 데이터에 의한 팬터그래프 보우 조립체의 확률
분포의 파라메터의 영향 66
4.3.1 소표본 데이터에 의한 통계 파라메터의 추정 66
4.3.2 편성차량별 소표본 데이터에 의한 파라메터 영향 68

제 5 장 결 론 80

참고문헌 81

감사의 글 83
Degree
Master
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산업대학원 > 기계공학과
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