PUKYONG

네트워크 카메라와 스트리밍 기술을 이용한 메신저기반의 화상회의시스템 개발에 관한 연구

Metadata Downloads
Abstract
Video conferencing system is used usefully for quick business discussion and decision-making in company. According to develope information and telecommunication technology, the early video conferencing system of conference room type has been developed to video conferencing system based on instant messenger that is operating on PC.
Video conferencing system based on instant messenger uses PC camera and Peer-to-Peer networking. Therefore it cannot support HD(High Definition) video quality. In case of multi-attendees, discontinuance and distortion of video are generated because of user PC and network overload.
In order to overcome existing video conferencing system's problem, this thesis suggests a new video conferencing system using network camera and streaming technology. For constructing a new system, this thesis describes system composition, conference procedure, sequence diagram, main program, graphical user interfaces in details. The new system can provide HD video quality. It reduces user PC and network overload, and supports high quality of video in case of multi-attendees. And it can monitor interesting sites during conferencing.
This thesis clarified the new video conferencing system using network camera and streaming technology provides better quality of video than existing video conferencing system through comparative performance test.
Author(s)
이강석
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 2
Type
Dissertation
Keyword
화상회의 네트워크카메라 스트리밍 인스턴트메신저
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9659
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963915
Department
대학원 정보시스템협동과정
Advisor
염창선
Table Of Contents
제 1 장 서론 1
제 1 절 연구의 배경과 목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 범위 3
제 2 장 화상회의시스템관련 기술 요소 5
제 1 절 화상회의시스템 5
제 2 절 스트리밍 기술 13
제 3 절 PC 카메라와 네트워크 카메라 17
제 3 장 네트워크 카메라와 스트리밍 기술을 이용한 화상회의시스템 개발 27
제 1 절 스트리밍 기술을 이용한 메신저기반의 화상회의시스템 개발 27
1. 스트리밍을 이용한 화상회의시스템의 개요 27
2. 화상회의시스템의 회의 절차 29
3. 화상회의시스템의 시퀀스 다이어그램 31
4. 스트리밍 서버의 주요 세부기능에 대한 C++언어로 작성된 프로그램 32
5. 사용자의 화상회의 화면 35
제 2 절 네트워크 카메라와 스트리밍 기술을 이용한 화상회의시스템 개발 37
1. 네트워크 카메라를 이용한 화상회의시스템의 개요 37
2. 화상회의시스템의 회의진행 절차 39
3. 화상회의시스템의 시퀀스 다이어그램 40
4. 네트워크 카메라에 있어서 스트리밍 서버의 주요 기능에 대한 프로그램 42
5. 화상회의시스템의 사용자 화면 46
제 4 장 화상회의시스템의 성능 평가 50
제 1 절 Peer-to-Peer 방식과 스트리밍 방식의 화상데이터 처리 부하 평가 50
제 2 절 PC 카메라 방식과 네트워크 카메라방식에 대한 PC부하 및 품질 평가 53
제 3 절 PC 카메라 방식과 네트워크 카메라 방식의 비용효과 56
제 5 장 결론 59

참고문헌 61
Degree
Doctor
Appears in Collections:
대학원 > 정보시스템협동과정
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.