담임교사의 교실영어 사용이 학생의 학업성취도 및 정의적 영역에 미치는 영향
- Abstract
- The purpose of this study is to explore the effects of homeroom teachers' use of classroom English on students' academic achievement and attitudes towards English learning. For this purpose, the English listening and speaking skills of the students, along with their interest and confidence in English study, were examined. Two fourth-grade classes (35 students in each class) were asked to participate in the study, and were divided into a control group and an experimental group. In the control group, the homeroom teacher used only Korean, whereas in the experimental group, the homeroom teacher used classroom English. The experiment was been carried out for three months. The results showed that the students' listening capabilities in the experimental group improved more than in the control group. However, no significant differences in the improvement of speaking capabilities and attitudes towards English learning between the two groups were found. This study shows that English teachers should have confidence in using classroom English, and that the school and the education office should offer a teacher's English speaking program. In addition, to improve students' English speaking skills, an English-friendly environment is highly recommended so that students can use English more frequently.
- Author(s)
- 김주경
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 교실영어
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9669
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963925
- Affiliation
- 부경대학교 교육대학원
- Department
- 교육대학원 초등영어교육전공
- Advisor
- 조윤경
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서 론 1
1.1 연구의 필요성 및 목적 1
1.2 연구 과제 2
1.3 연구의 제한점 3
Ⅱ. 이론적 배경 4
2.1 외국어 습득 가설 4
2.2 교사 언어 6
2.3 교실 영어의 필요성 9
2.4 교실 영어 사용 전략 10
2.5 선행 연구 분석 12
Ⅲ. 연구 내용 및 방법 14
3.1 연구 참여자 14
3.2 연구 도구 15
가. 듣기 능력 검사 15
나. 말하기 능력 검사 16
다. 정의적 영역 검사 17
3.3 자료 수집 절차 18
3.4 자료 분석 방법 21
Ⅳ. 결과 및 논의 22
4.1 사전 동질성 검증 22
가. 듣기 능력 비교 22
나. 말하기 능력 비교 22
다. 정의적 영역 비교 23
4.2 담임교사의 교실영어 사용이 학업성취도에 미치는 영향 24
가. 듣기 능력 비교 24
나. 말하기 능력 비교 24
4.3 담임교사의 교실영어 사용이 정의적 영역에 미치는 영향 25
4.4 연구 결과 요약 및 논의 27
V. 결론 및 제언 29
참고문헌 31
부록 35
1. 교실영어 35
2. 사전 듣기 검사지 41
3. 사전 듣기 검사 Script 44
4. 사후 듣기 검사지 48
5. 사후 듣기 검사 Script 52
6. 사전 말하기 검사지 56
7. 사후 말하기 검사지 57
8. 사전 정의적 태도 검사지 58
9. 사후 정의적 태도 검사지 60
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 초등영어교육전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.