본사의 강압적, 비강압적 파워가 영업사원의 직무성과, 직무만족, 이직의도에 미치는 영향
- Alternative Title
- The Influences of an Insurance Headquarter's Coercive and Noncoercive Power on its Salespersons' Job Performance, Job Satisfaction and Turnover Intention
- Abstract
- The Influences of an Insurance Headquarter's Coercive and Noncoercive Power on its Salespersons' Job Performance, Job Satisfaction and Turnover Intention.
Abstract
The purpose of this study is to provide implications for efficient salesforce management under condition of rapidly changing marketing environment.
We investigated the influences of insurance headquarter's power on its salespersons' job performance, job Satisfaction and turnover intention. Also this study examines moderating effect of switching costs between job performance and turnover intention, job satisfaction and turnover intention
The data for survey obtained from 373 salespersons .This study were tested seven main hypotheses and moderating effect by estimating a structure equation model. The results shows as following
: First, Headquarter's coercive power had a negative effect on job performance and job satisfaction. Second, Headquarter's non coercive power had a positive effect on job satisfaction. Third, Salespersons' job performance had a positive effect on job satisfaction. Forth, Salespersons' job performance and job satisfaction had a negative effect on their turnover intention. Finally, The moderating effect of switching costs is verified.
Headquarter's coercive/non coercive power had a different effect on job performance, job satisfaction, turnover intention. Also the moderating effect of switching costs According to these results, we discussed some implications and future research directions.
Keyword : Coercive power, Noncoercive power, Job performance, Job satisfaction, Switching costs, Turnover intention.
- Author(s)
- 신주형
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9707
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963964
- Affiliation
- 부경대학교 대학원
- Department
- 대학원 경영학과
- Advisor
- 김완민
- Table Of Contents
- 제 1장 서론 1
제 1절 연구의 배경 1
제 2절 연구의 목적 4
제 3절 연구의 구성 6
제 2장 이론적 배경 7
제 1절 영업사원의 이직의도 7
1. 영업사원의 역할 7
2. 영업사원의 이직에 대한 이해 8
3. 영업사원의 이직에 대한 선행연구 9
제 2절 유통경로 상의 파워와 파워원천 14
1. 파워에 대한 개념 14
2. 파워원천에 따른 파워의 분류 16
3. 파워원천과 파워에 대한 선행연구 23
제 3절 직무성과 26
1. 직무성과의 개념 26
2. 직무성과에 대한 선행연구 28
제 4절 직무만족 29
1. 직무만족의 개념 29
2. 직무만족에 대한 선행연구 33
제 5절 전환비용 36
1. 전환비용의 개념 36
2. 전환비용에 대한 선행연구 37
제 3장 가설설정 및 연구설계 39
제 1절 가설설정 및 연구모형 39
1. 파워와 직무성과, 직무만족과의 관계 39
2. 직무성과, 직무만족과 이직의도와의 관계 41
3. 전환비용의 조절효과 43
제 2절 변수의 조작적 정의 및 측정방법 45
제 4장 실증분석 50
제 1절 표본의 특성 50
제 2절 신뢰성과 타당성 52
1. 신뢰성 및 탐색적 요인분석 52
2. 확인적 요인분석 55
제 3절 연구모형의 적합성 평가 58
제 4절 가설검증 59
제 5장 결론 64
제 1절 연구결과 요약 64
제 2절 연구의 시사점 및 한계점 66
1. 연구의 시사점 66
2. 연구의 한계점 68
69
78
- Degree
- Master
-
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