PUKYONG

브랜드 마크의 타이포그래피 적용에 의해 나타난 브랜드 이미지 분석

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Alternative Title
An Analysis of Brand Image by Applying Typography on Brand Mark
Abstract
문자는 과거에서부터 활용된 커뮤니케이션 도구이며 지식과 정보, 경험을 전달하고 보존한다. 많은 예술가와 디자이너의 창조적인 노력을 통해 문자는 제품이나 브랜드의 정보를 전달하는 역할을 하고 특정한 이미지를 표현하기 위한 시각적인 도구로 활용하고 있다. 기업은 문자의 기능을 브랜드 마크에 적용하여 브랜드 인지도와 커뮤니케이션을 향상시키고 브랜드 자산(brand assets)을 창출하기 위해 다양하게 노력하고 있다. 이때 제작된 브랜드 마크의 타이포그래피는 소비자에게 그 브랜드의 이미지에 대해 떠올릴 수 있도록 돕는다. 그리고 타이포그래피의 형태적인 특성도 브랜드 이미지를 형성하는데 영향을 끼치게 된다.
따라서 본 논문은 기업이 브랜드 이미지를 형성시키는 하나의 수단으로써 타이포그래피를 브랜드 마크에 어떻게 적용시켜 활용하고 있는지에 대해 연구해 보았다. 브랜드 마크와 그 구성 요소가 브랜드 자산 가치로써 높다고 판단되는 글로벌 TOP 100 브랜드(Global Top 100 Brand)를 대상으로 연구를 진행하였다. 연구를 위해 브랜드 마크의 타이포그래피 특성을 절대값과 상대값으로 분류하였다. 그리고 절대값은 형태분석법(Morphological Analysis)을 통해 분석하였고 상대값은 Adobe사의 Photoshop CS3 프로그램으로 분석하였다.
분석결과를 통해 브랜드는 소비자에게 브랜드 이미지를 형성시키고 표현하기 위해 타이포그래피의 다양한 특성을 브랜드 마크에 적용하였음을 알 수 있었다. 서체와 대ㆍ소문자, 글자의 경사, 색 등과 같은 타이포그래피 특성에서 느낄 수 있는 심상(imagery)을 브랜드 마크에 적용하여 브랜드 이미지를 표현하였다. 그리고 브랜드 마크가 눈에 띄고 에너지를 나타내기 위해 다양한 타이포그래피 효과를 적용하였다. 따라서 타이포그래피의 특성은 아이덴티티 디자인에서도 적용된다는 것을 살펴볼 수 있었다. 그리고 세계 시장에 진출해 있는 글로벌 브랜드는 타이포그래피의 특성을 고려하여 브랜드 마크에 적용하고 있음을 알 수 있었다. 타이포그래피는 아이덴티티 디자인을 위한 기본적인 능력이기 때문에 브랜드 마크를 제작하기 위해서는 브랜드 이미지와 타이포그래피에 대한 충분한 이해와 연구가 필요하다.
The characters have been used for a tool for communication from old times, and they convey and preserve the knowledge, information, and human experiences. In creative works of many artists and designers, characters deliver the information of the product or a brand, and play an important role in visualizing a particular image. Most of the corporate companies are applying the function of characters on their brand mark to raise brand awareness and enhance communication skills, and to create brand assets. The crafted typography of the brand make helps consumers to think of its brand image. At the same time, the morphological characteristics of typography have an impact to form a brand image.
Accordingly, this paper is to show how the companies are applying the typography to their brand mark to establish their brand images. And the research was conducted by examining Global Top 100 Brand that are considered to contain high brand assets in their brand mark and their components. The characteristics of typography of brand mark are classified as an absolute value and a relative value. And the absolute value is assessed by morphological analysis, and the relative value is analyzed by Adobe's Photoshop CS3 Program.
The analysis shows that the brands actually applied various attributes of typography to the brand mark expressing and building brand images to consumers. From typeface, upper and lower case, letters of the slope, to colors of characters, all the imagery of typography's characteristics were applied to brand mark to express the brand image. And the various typographic effects were used to indicate conspicuous and energetic brand marks. Therefore, the characteristics of typography can be applied to identity design as well. Also, it shows that the global brands in an international market consider the characteristics of typography and apply them to their brand mark. So the good understanding and research on typography is needed in order to build the brand image since the typography is a fundamental basis for identity design.
Author(s)
김현식
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 2
Type
Dissertation
Keyword
브랜드마크 타이포그래피 브랜드이미지
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9718
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963975
Alternative Author(s)
Hyun Sik Kim
Affiliation
부경대학교 일반대학원
Department
대학원 산업디자인학과
Advisor
홍동식
Table Of Contents
Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 1
2. 연구목적 3
3. 연구범위 및 방법 4
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 브랜드 6
가. 브랜드의 정의 6
나. 브랜드의 역사 8
다. 브랜드 자산 9
라. 브랜드 이미지 10
마. 브랜드의 중요성 11
2. 브랜드 아이덴티티 13
가. 브랜드 아이덴티티의 정의 13
나. 브랜드 아이덴티티의 중요성 14
다. 브랜드 아이덴티티의 구축 16
라. 브랜드 아이덴티티의 브랜드 네임과 브랜드 마크 20
3. 브랜드 이미지 형성을 위한 자산으로써 브랜드 마크 24
가. 브랜드 마크의 정의 24
나. 브랜드 마크의 중요성 25
다. 브랜드 마크의 표현 유형 25
4. 브랜드 마크와 퍼스의 기호론 30
가. 삼원적 기호론 30
나. 범주 개념 31
다. 브랜드 마크의 기호학적 역할에 관한 고찰 34
5. 브랜드 마크와 타이포그래피에 관한 고찰 36
6. 타이포그래피 38
가. 타이포그래피의 정의와 기능 38
나. 타이포그래피의 요소와 조형 원리 40
Ⅲ. 연구방법 및 분석 48
1. 연구목적 48
2. 연구대상 선정 48
3. 연구방법 50
가. 오차범위 측정 52
나. 분석방법 52
다. 연구진행 순서 63
4. 분석결과 64
가. 절대값 64
나. 상대값 82
5. 브랜드 마크에서 나타난 타이포그래피의 활용 96
Ⅳ. 결론 98
1. 결론 및 시사점 98
2. 연구의 한계점 99
참고문헌 101
Degree
Master
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산업대학원 > 산업디자인학과
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