PUKYONG

사립유치원 교사의 이직 경험에 대한 내러티브 탐구

Metadata Downloads
Alternative Title
Narrative Inquiry on the Occupation Change Experiences of Private Kindergarten Teachers
Abstract
우리나라 유치원 교육은 국․공립유치원에 비해 사립유치원이 높은 비율을 차지하는데 사립유치원 교사는 고용조건이 불안정하고 경제적 처우 수준이 낮아 이직률이 높다. 그동안 교사의 이직에 관한 연구동향은 대부분 설문지를 바탕으로 한 조사연구로서 교사 개개인의 사례적 특성에서 오는 다양한 어려움과 현실을 담아내는 데 한계를 지닌다. 본 연구는 유아교육 현장의 교사들의 잦은 이직으로 오는 여러 가지 문제점을 해결하고 그 방안 모색을 실천하기 위해 교사들의 현장에서의 경험과 그들의 삶의 이야기를 탐구하는 내러티브 연구이다.
연구 참여자는 사립유치원을 이직한 교사 일곱 명이며, 자료 수집은 2009년 6월 21일부터 2009년 10월 13일까지 이루어졌으며, 참여자 대화의 녹음자료, 녹음 자료 전사본, 참여자 저널, 연구자 저널, 본 연구자가 작성한 연구일지의 형태로 자료를 수집하였다.
본 연구 결과로 이직 전, 후 교사들의 이야기를 종합하여 실천적 시사점을 정리해 보면 다음과 같다.
첫째, 사립유치원 교사들이 이직을 결정하는 과정에는 '유치원 교사'에 대한 사회적 이미지가 관여되어 있다. 사립유치원 교직도 전문직으로서 사회적으로 인정받고, 사립유치원의 운영자와 교사 스스로도 유치원 교사의 사회적 통념에서 교사로서의 위상을 되찾기 위한 의식전환이 필요하다.
둘째, 사립유치원 교사들의 이직에는 결혼생활과 육아를 병행할 수 없는 여성의 본질적인 한계가 내포되어 있다. 사립유치원 여교사들도 공립유치원과 동등한 육아 휴직이 보장되고, 가정생활과 병행할 수 있는 정확한 퇴근 및 시간 연장 근무에 대한 수당이 지급되어 여교사로서 일하기가 배려되고 지원되어야 한다.
셋째, 재충전과 휴식, 결혼과 출산이 휴직이 아닌 이직 또는 퇴직으로 이어지는 이유는 사립유치원이 놓여 있는 현실과 결부되어 있다. 사립유치원이 공립유치원과 동등한 지원을 받기 위해서는 사립유치원의 질적인 변화가 이루어져야 한다. 또한 국가와 지방 자치 단체가 공․사립 유치원을 차별 없이 관리 보조해 주는 현실적 개선과 지원은 사립유치원 교사들이 유아교육현장을 쉽게 떠나는 일들이 줄어들게 할 것이며 유아교육에 대한 사회적 인식도 변화될 것이다.
In case of kindergarten education of our country, a private kindergarten occupies a higher ratio than national․public kindergarten, and teachers of a private kindergarten have unstable employment conditions and a low economic treatment level, so their turnover is high. A research trend on occupation change of teachers in the meanwhile is mostly a survey study based on a questionnaire, so it has limitations in including diverse difficulty and reality coming from case-by-case characteristics of an individual teacher. The present research is a narrative study searching experience in the field of teachers and a story of their life in order to solve several problems coming from frequent occupation change of teachers in the early childhood field and practice its method.
Research participants are seven teachers who quitted a private kindergarten, and material collection was carried out from June 21, 2009 to October 13, 2009, and material was collected in a form of sound recordings of a participant's dialogue, copies of sound recordings, participant journal, researcher journal and research diary written by the present researcher.
As a result of the present research, when practical implications are arranged by generalizing stories of teachers before and after occupation change, it is as follows.
First, a social image on a 'kindergarten teacher' is related to a process that teachers of a kindergarten decide occupation change. The teaching profession of a private kindergarten is socially recognized as a professional job, and an operator and teachers of a private kindergarten also need consciousness shift for regaining a phase as a teacher in a socially accepted idea of a kindergarten teacher.
Second, inherent limitations of women who cannot carry out marriage life and childcare side by side in occupation change of private kindergarten teachers. Female teachers of a private kindergarten get a guarantee of childcare suspension from office equal to a public kindergarten, and exact time for going home from work to carry out family life side by side should be kept, and an allowance on overtime work should be paid so that the work as a female teacher should be considered and supported.
Third, a reason that recharge and rest, marriage and childbirth are connected to occupation change or resignation instead of suspension from office is together linked with the reality that a private kindergarten is placed. A qualitative change of private kindergartens must be achieved to get support equal to public kindergartens. In addition, realistic improvement and support that a nation and local governments manage and assist public․private kindergartens without discrimination will reduce that teachers of a private kindergarten easily leave the early childhood education field, and thus, social recognition on early child education will be also changed.
Author(s)
차주경
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 2
Type
Dissertation
Keyword
내러티브 이직 유치원 교사의 삶 교직생활
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9726
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963983
Alternative Author(s)
Cha, Joo-Kyoung
Affiliation
부경대학교
Department
교육대학원 유아교육전공
Advisor
이경화
Table Of Contents
목 차



Ⅰ. 이야기를 시작하며 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5

Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 유치원 교사와 교직 6
가. 유치원 현황 6
나. 유치원 교사의 직무 특성 8
다. 유치원 교사 관련 선행연구 11
2. 유치원 교사의 이직 18
가. 유치원 교사의 이직의 영향 18
나. 유치원 교사의 이직 관련 요인 20
3. 내러티브 탐구 24
가. 내러티브 탐구의 개념 24
나. 내러티브 탐구의 절차 26
다. 유아교사의 경험에 관한 내러티브 탐구 28

Ⅲ. 연구 방법 32
1. 연구자 32
2. 연구 참여자 34
가. 남윤경 교사 35
나. 김소영 교사 36
다. 정수경 교사 36
라. 박미진 교사 37
마. 서진주 교사 38
바. 이예진 교사 38
사. 민지은 교사 39
3. 연구 참여자에 대한 윤리적 고려 39
4. 자료수집 40
5. 자료분석 43

Ⅳ. 사립유치원 교사의 이직 전 이야기 45
1. 첫 번째 이야기 : 소진 45
2. 두 번째 이야기 : 인간관계의 어려움 54
3. 세 번째 이야기 : 정체된 나 61
4. 네 번째 이야기 : 여성으로 살아가기 어려운 여교사 64

Ⅴ. 사립유치원 교사의 이직 후 이야기 70
1. 첫 번째 이야기 : 시간과 삶의 여유 70
2. 두 번째 이야기 : 되돌아보기 74
3. 세 번째 이야기 : 여전히 남아 있는 문제 78
4. 네 번째 이야기 : 회귀의 열망 85

Ⅵ. 이야기를 마치며 93

102

111
Degree
Master
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공
Authorize & License
  • Authorize공개
Files in This Item:

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.