선박기인 해상유류오염 규제에 관한 관할권 할당문제
- Alternative Title
- A Study on the Allocation of Jurisdiction in the Alteration of the Vessel-Source Marine Oil Pollution Regulation : Under the International Convention Changes
- Abstract
- The protection of the marine environment has become one of the most important issues of modern times. The sources of human-induced marine pollution are numerous - discharges from land-based sources, ships, atmospheric deposition, ocean dumping and offshore oil and gas installations. This paper shall cover vessel-source marine pollution which takes 10 percents of the sources. In the issue of vessel-source marine pollution, especially, this paper shall research the alteration in the regimes on the marine pollution and the jurisdiction of the each regime.
Many maritime states and flag states want the regulation on the vessel-source marine pollution to be weaker. This paper shows how each interest, especially developed states, exercises political leverage to the formation of the regimes, and how the present regime has been formatted.
In the regimes, Jurisdictions can be divided into the prescriptive jurisdiction and the enforcement jurisdiction, and these jurisdictions are allocated to three interests, flag states, coastal states and port states. With the alteration of each regime, OILPOL, 69 intervention, 69 CLC, MARPOL and UNCLOS, the jurisdiction has been transferred from the flag states to the coastal states and port states because coastal states want their jurisdiction to be more extensive and more powerful. This process could be done due to the coastal states' effort, and the concerns on the marine pollution from the substandard ships.
In addition to the jurisdiction of each interest, This paper also research the port state control (PSC) which makes the jurisdiction of the coastal states more practical and other measures, ISPS Code, Qualship 21 in the US Coast Guard, and Equasis website.
- Author(s)
- 우경호
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 유류오염 관할권 국제협약 선박기인오염
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9732
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001963989
- Alternative Author(s)
- Woo, Kyoung Ho
- Affiliation
- 부경대학교 대학원 국제통상물류학과
- Department
- 경영대학원 국제통상물류학과국제통상전공
- Advisor
- 최영봉
- Table Of Contents
- < 목 차 >
표 목차 iii
Abstract iv
제 I 장 서 론 1
제 1 절 연구배경 및 연구목적 1
제 2 절 연구 방법 3
제 II 장 유류오염에서 관할권의 기본 개념 5
제 1 절 관할권의 정의 5
가. 입법관할권 6
나. 집행관할권 6
제 2 절 관할권에 대한 이해당사국가들의 입장 7
가. 관할권에 대한 기국의 입장 8
나. 관할권에 대한 연안국의 입장 10
다. 관할권에 대한 항만국의 입장 11
제 III 장 각 국제협약 체제에 따른 관할권의 변화 13
제 1 절 OILPOL 54/62 13
가. OILPOL체제의 성립 13
나. OILPOL 62 개정의정서 20
다. 69 intervention 협약과 69 CLC 24
제 2 절 MARPOL 73/78 28
가. MARPOL 73/78 체제하의 입법관할권 28
나. MARPOL 73/78 체제하의 집행관할권 32
다. MARPOL 78 개정의정서 37
제 3 절 UN해양법협약(UNCLOS) 39
가. 제3차 UN해양법협약의 성립 39
나. UN해양법협약의 제12장 46
다. UN해양법협약의 문제점과 발전방향 51
제 IV 장 관할권의 할당 문제와 관계 59
제 1 절 해상구역에 따른 연안국의 관할권 59
제 2 절 연안국 관할권과 기국 관할권의 관계 80
제 3 절 연안국 관할권과 항만국 관할권의 관계 84
제 4 절 항만국 통제 91
제 V 장 결 론 99
참고문헌 103
- Degree
- Master
-
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