PUKYONG

의료서비스 품질이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구

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Alternative Title
A Study on the Effect of the Quality of Medical Service
Abstract
A Study on the Effect of the Quality of Medical Service
on Customer Satisfaction

By Sung Kyu, Jeoun

Major in Master Business Administration
Graduate School of Business Administration
Pukyung University

Abstract

The aim of this study is to affect the impact of each variable factor and the quality of medical service on customer’s satisfaction. What I inferred is the most important factor when apatient comes to see a doctor at hospital. I also mentioneda theory of the quality of medical service and customer’s satisfaction and analyzed how each medical service quality affects the customer’s satisfaction. Additionally the aim of the study is to prove the empiric relationship between cause and effect on how the customer’s satisfaction differs depending on medical service and raises the hospital’s competitiveness.
I did a sample survey, comprised of 258 patients, visitors, friends, family and acquaintances at a general hospital. I grouped the medical service factors such as medical service, nonmedical service, subsidiary facilities service, administrative service and cutting edge medical equipment and set up the 22 variables.
I set up the variables of satisfaction, level of expense, intention of re-visitation and hospital tradition of medical service quality, and analyzed according to factorial analysis, Cronbah alpha analysis, correlation analysis and Multiple Regression Analysis.
The study reveals how medical service, and cutting edge medical equipment effect customer satisfaction. So, if the hospital raises the it’s competitiveness in the field, it is necessary to focus on providing what kind of the medical service quality factors and customer referring satisfaction factors.
Author(s)
전성규
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 2
Type
Dissertation
Keyword
의료서비스 품질 고객만족 의료 서비스 의료외적 서비스 부대시설 서비스 행정 서비스 의료장비의 최신성
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9796
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001964054
Alternative Author(s)
Jeoun, Sung Kyu
Affiliation
부경대학교 경영대학원
Department
경영대학원 경영학과경영학전공
Advisor
김하균
Table Of Contents
Ⅰ. 서 론 1
1. 연구배경 및 목적 1
가. 연구 배경 문제의 제기 1
나. 연구 목적 3
2. 연구방법 5
3. 논문의 구성 6
Ⅱ. 이론적 배경 7
1. 의료서비스에 대한 정의 및 특징 7
가. 의료서비스 품질의 정의 7
나. 의료서비스의 특징 9
다. 의료서비스 품질의 구성요소 12
라. 서비스 품질의 측정 13
2. 의료서비스 품질 17
가. 의료적서비스 17
나. 의료외적서비스 18
다. 부대시설서비스 18
라. 행정서비스 19
마. 의료장비의 최신성 20
3. 서비스 성과 21
가. 고객만족 21
나. 고객만족의 결과변수 22
4. 의료서비스 품질과 고객만족의 관계 24
5. 선행연구 25
가. 의료서비스 품질과 서비스 성과와의 관계 25
나. 의료서비스 품질과 고객만족과의 관계 25
다. 의료서비스 품질과 재이용 의도와의 관계 26
라. 의료서비스 만족도와 재이용 의도와의 관계 27
Ⅲ. 연구조사방법 29
1. 연구모형과 가설설정 29
가. 연구모형 29
나. 가설설정 30
2. 조사표본의 설계 및 설문지 구성 33
가. 조사표본의 설계 33
나. 설문지의 설계 및 구성 33
3. 연구가설의 검증방법 34
Ⅳ. 실증분석 및 연구결과 35
1. 연구대상 35
가. 설문지 배부 및 회수 현황과 표본의 특성 분석 35
2. 연구결과 37
가. 신뢰도 분석 37
나. 확인적 요인분석 40
다. 타당도 분석 42
3. 가설검정 43
가. 가설검정 결과 45
Ⅴ. 결 론 46
< 부 록 > 참고문헌
< 부 록 > 설문지
Degree
Master
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경영대학원 > 경영학과-경영학전공
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