중등미술교사가 인식한 전문성과 수업지도성과의 관계 연구
- Alternative Title
- THE RELATION BETWEEN SECONDARY SCHOOL ART TEACHERS' PROFESSIONALISM AND INSTRUCTIONAL LEADERSHIP PERCEIVED BY THEMSELVES
- Abstract
- The purpose of this study was to explore the relation between secondary school art teachers' professionalism and instructional leadership perceived by themselves. Questionnaires were sent to all 180 art teachers in the Gyeongsangnam-do, collected 160 copies and analyzed 156. The results of the study were as follows: The teachers perceived their professionalism was above average, instructional leadership was positive, and their professionalism was positively co-related with their instructional leadership.
- Author(s)
- 염경희
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 2
- Type
- Dissertation
- Keyword
- 미술교사 전문성 수업지도성
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9828
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001964087
- Department
- 교육대학원 교육행정전공
- Advisor
- 장한기
- Table Of Contents
- Ⅰ. 서론 1
Ⅱ. 이론적 배경 5
1. 미술교사의 전문성 5
가. 교사의 전문성 5
나. 미술교사의 전문성 9
2. 수업지도성 28
가. 교사의 수업지도성 28
나. 수업지도성의 하위 요인 29
Ⅲ. 연구 방법 39
1. 연구대상 39
2. 측정도구 41
Ⅳ. 연구 결과 및 논의 46
1. 연구결과 46
가. 미술교사의 변인별 전문성에 대한 인식 46
나. 미술교사의 변인별 수업지도성에 대한 인식 56
다. 전문성과 수업지도성과의 관계 67
라. 전문성이 수업지도성에 미치는 영향 68
2. 논의 69
Ⅴ. 결론 및 제언 74
1. 결론 74
2. 제언 76
참고문헌 77
부 록 83
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 교육대학원 > 교육행정전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.