트레일러 운전자들의 갈등이 성과에 미치는 영향에 관한 연구
- Alternative Title
- A Study on the Effects of Trailer Drivers' Conflict on the Performance
- Abstract
- Recently, the distribution in business level is becoming important by confirming the possibility that the company can enhance competitiveness in cost reduction. Furthermore, the distribution is being recognized as criterion of national competitiveness and the freight industry plays a pivotal role in national economy development. However, studies on the employees in the distribution business have been insufficient yet. Although studies on the employees in general companies have been done, the study on the drivers in the freight industry has not been done sufficiently because of their specific relation with employer.
Exacerbation in the conflict makes obstacles in achieving company's goal. This conflict is that of human relationships and the conflict on business sometimes has the positive and developmental effects on the performance or job involvement, however. As we can see, the conflict and conflict management in company are very important to such an extent as to influence the company's success or failure, so the study on this field is needed.
This paper shall analyze the effects which trailer drivers' conflict has on the performance by job satisfaction and involvement. In addition to the effects, this paper shall analyze the problem of this specific industrial structure to contribute to development in the freight industry.
Results indicate that trailer drivers' conflict can lower the job satisfaction and involvement, and that the satisfaction can affect the job performance but the involvement can't affect the job performance.
- Author(s)
- 김재한
- Issued Date
- 2011
- Awarded Date
- 2011. 2
- Type
- Dissertation
- Publisher
- 부경대학교
- URI
- https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9864
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001964125
- Department
- 대학원 국제통상물류학과
- Advisor
- 하명신
- Table Of Contents
- 제 Ⅰ 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경 및 연구목적 1
제 2 절 연구의 방법 및 구성 2
가. 연구의 방법 2
나. 연구의 구성 3
제 Ⅱ 장 화물운송업에 관한 일반적 고찰 4
제 1 절 화물운송업 4
가. 화물운송업 개념 및 특성 4
나. 화물운송업 정책의 변화 7
다. 운송업의 현황 10
라. 화물운전자 13
제 2 절 화물자동차운송업 지입제도의 현황과 문제점 15
가. 지입제의 개념 및 원인 15
나. 지입제의 정책 변천과정 16
다. 지입제도의 문제 17
라. 화물자동차 운임 18
제 Ⅲ 장 이론적 배경 23
제 1 절 갈등 23
가. 선행연구 23
나. 갈등의 기능 26
다. 갈등의 유형 27
제 2 절 직무 몰입 29
가. 선행연구 29
제 3 절 직무 만족 32
가. 선행연구 32
제 4 절 성과 35
가. 선행연구 35
제 Ⅳ 장 연구모형 및 조사 설계 38
제 1 절 연구모형 및 가설 설정 38
가. 연구모형 설정 38
나. 연구가설 설정 39
다. 변수의 조작적 정의 41
제 2 절 자료의 수집 및 연구방법 43
가. 설문지의 구성 43
나. 표본의 선정과 자료의 수집 43
다. 자료의 분석 방법 44
제 V 장 실증분석 45
제 1 절 표본의 일반적 특성 45
제 2 절 측정도구의 신뢰성 및 타당성 분석 47
가. 측정 항목의 신뢰성 분석 47
나. 측정 항목의 탐색적 요인분석 48
다. 측정 항목의 확인적 요인분석 50
제 3 절 실증분석 결과 53
가. 연구가설 검증 53
나. 분석 결과에 대한 논의 55
제 Ⅵ 장 결론 58
제 1 절 연구결과의 요약 및 시사점 58
제 2 절 연구의 한계점 및 향후 연구 과제 60
참고문헌 61
설문지 68
- Degree
- Master
-
Appears in Collections:
- 대학원 > 국제통상물류학과-FTA비즈니스전공
- Authorize & License
-
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.