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항만케이슨 지반-구조 경계부의 AR Model 기반 손상식별 및 유한요소해석을 통한 노이즈 영향분석

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Alternative Title
AR Model based Damage Identification in Foundation-Structure Interface of Harbor Caisson and Noise Effect Estimation by Finite Element Analysis
Abstract
Recently, harbor construction and remodeling projects have been widely progressed. Therefore, structural health monitoring (SHM) on those structures is an important issue for evaluating the safety as well as for estimating the remaining time of service of these structures. In SHM, vibration-based methods have been studied by many researchers since as early as 1980s. The vibration-based method usually utilizes acceleration features to monitor the integrity of structure.
In this study, auto-regressive (AR) model-based damage identification in foundation-structure interface of harbor caisson and noise effects are estimated by lab-scale model test and finite element analysis. In order to achieve the objectives, the following approaches are implemented. Firstly, AR model is selected for damage monitoring of foundation-structure interface of harbor caisson structures. Secondly, a vibration test is performed on a lab scale harbor caisson structure for the damage monitoring in foundation-structure interface. Finally damage cases simulated in foundation-structure interface are monitored by finite element analysis and noise effects are estimated on the accuracy of the selected SHM technique. The AR model-based analysis is compared with monitoring result using correlation coefficient of power spectrum density to verify its performance.
Author(s)
이소라
Issued Date
2011
Awarded Date
2011. 2
Type
Dissertation
Keyword
항만케이슨(Harbor Caisson) AR Model 손상식별(Damage Identification)
Publisher
부경대학교
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/9899
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001964161
Affiliation
부경대학교 일반대학원
Department
대학원 해양공학과
Advisor
김정태
Table Of Contents
1. 서론 1
1.1 연구 배경 및 필요성 1
1.2 연구 목적 및 내용 3
2. 항만 케이슨 구조물의 구조와 손상유형 4
3. 구조물 손상 모니터링 기법 7
3.1 가속도응답 및 주파수응답함수 7
3.2 자기회귀모델 (Auto-Regressive Model) 8
3.3 파워스펙트럼밀도 함수의 상관계수 10
4. 모형케이슨 구조물의 진동실험 11
4.1 모형케이슨 구조물의 설계 및 제작 11
4.2 모형케이슨 구조물의 진동실험 14
4.2.1 실험구성 14
4.2.2 구조-지반 경계의 손상유형 16
4.3 모형케이슨의 진동특성 분석 17
4.3.1 모형케이슨의 모드형상 및 고유진동수 분석 17
4.3.2 가속도 응답 및 주파수응답 함수 18
4.3.3 자기회귀 모델을 이용한 분석 21
4.3.4 파워스펙트럼밀도 함수의 상관계수 분석 24
5. 모형케이슨 구조물의 유한요소해석 25
5.1 유한요소모델 25
5.2 모델 개선(Model Update) 29
5.3 구조-지반 경계부의 손상유형 31
5.4 가속도 응답 및 파워스펙트럼밀도 함수 33
5.5. 진동특성에 대한 노이즈의 영향 36
5.5.1 자기회귀모델을 이용한 분석 36
5.5.2 파워스펙트럼밀도 함수의 상관계수 분석 41
5.5.3 노이즈의 영향산정 45
6. 결론 및 요약 46
참고문헌 48
Degree
Master
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대학원 > 해양공학과
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