PUKYONG

OpenGL ES 기반의 모바일 3D 입체학습 시스템 설계

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Alternative Title
A mobile 3D studying system based on OpenGL ES
Abstract
정보통신의 급속한 발전으로 유비쿼터스라는 용어가 일반화된 지금, 모바일을 이용한 정보 활용이 보편적인 형태로 접어들고 있고 모바일 콘텐츠도 2D에서 3D로 빠르게 변화하고 있다. 이에 발맞춰 교육 콘텐츠 역시 PC환경의 Web을 기반으로 하던 e-Learning에서 이동성과 휴대성을 장점으로 한 자기 주도적 학습인 m-Learning으로 발전하고 있다. 이에 따라 국내외 많은 콘텐츠 제공업체들은 3D 기술의 효과적 표현을 위해 모바일 전용 3D 엔진 개발에 박차를 가하고 있으며, 3D 엔진을 바탕으로 한 통합지원 솔루션을 구축하기 위해 많은 노력을 기울이고 있다. 본 논문에서는 관련 업계에서 많이 채택하고 있는 모바일 3D API인 OpenGL ES에 기반한 모바일 3D 입체 학습 시스템의 개발 컨셉을 제안하며 모바일 환경에서의 3D 코스웨어의 예로 입체도형을 관측하는 시스템을 제안한다.
Today, the age of mobile revolution comes with the rapid growth of information communication and technology applications which use mobile systems. It is changing in universal form as well as the mobile contents are changing from 2D to 3D. Also the instructional contents have developed from the web-based e-learning on PC environment to the own-lead m-learning which is based on mobility and carrying characteristic.
Therefore, many digital contents and mobile enterprises have tried to develop the 3D-engine for mobility to express 3D effectively and make an effort to construct some integrated support solutions based on 3D-engine.
In this thesis, We propose the development concept of a mobile 3D teaching and learning system based on OpenGL ES which is adopting 3D-engine from many related industries. Also we suggest the studying system which observes the solid figure as an example of 3D courseware in mobile environment.
Author(s)
김태호
Issued Date
2008
Awarded Date
2008. 8
Type
Dissertation
Keyword
OpenGL ES mobile 3D 입체학습
Publisher
부경대학교 교육대학원
URI
https://repository.pknu.ac.kr:8443/handle/2021.oak/10963
http://pknu.dcollection.net/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000001955395
Alternative Author(s)
Kim, Tae Ho
Affiliation
부경대학교 교육대학원 전산교육
Department
교육대학원 전산교육전공
Advisor
김영봉
Table Of Contents
〈표 차례〉 = ⅲ
〈그림 차례〉 = ⅳ
Abstract = ⅴ
Ⅰ. 서론 = 1
Ⅱ. 관련연구 = 3
1. 모바일 3D 그래픽스 = 3
가. 모바일 3D 그래픽스 환경 = 3
나. 모바일 3D 그래픽스 엔진 = 7
2. OpenGL ES = 10
가. 개요 = 11
나. OpenGL ES의 등장 배경 = 11
다. OpenGL ES의 특징 = 13
라. OpenGL ES 로드맵 = 15
마. OpenGL ES Profile = 16
바. EGL : 고유의 플랫폼 인터페이스 = 17
3. 모바일 학습 = 18
4. 비고츠키의 사회적 구성주의 = 20
Ⅲ. 모바일 3D 입체학습 시스템 설계 및 구현 = 22
1. 개발환경 = 22
2. 모바일 3D 입체학습 시스템 구성 = 23
3. 모바일 Display 시간 단축을 위한 Optimize 과정 = 24
4. 모바일 3D 입체학습 시스템의 Interface = 25
5. 모바일 3D 입체학습 시스템 설계 및 구현 = 26
가. 3D 입체모형 생성 = 26
나. Web 입체모형 Database = 27
다. 모바일 3D 입체모형 Display = 28
6. 모바일 3D 입체학습 시스템 결과 화면 = 35
가. Web Server 화면 = 35
나. PDA 결과 화면 = 36
Ⅳ. 결론 및 향후 연구과제 = 38
참고문헌 = 39
Degree
Master
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교육대학원 > 전산교육전공
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